9 e-commerce trends voor 2019!

E-commerce blijft groeien en er blijven veranderingen opspelen. Om op de hoogte te blijven van alle innovaties in het vakgebied, zijn wij gaan blikken op de grootste en aankomende trends van 2019! Het nieuwe jaar is begonnen. Op weg naar de jaarwisseling worden vaak twee dingen gedaan: er wordt teruggeblikt op het oude jaar en…

e-commerce trends

E-commerce blijft groeien en er blijven veranderingen opspelen. Om op de hoogte te blijven van alle innovaties in het vakgebied, zijn wij gaan blikken op de grootste en aankomende trends van 2019!

Het nieuwe jaar is begonnen. Op weg naar de jaarwisseling worden vaak twee dingen gedaan: er wordt teruggeblikt op het oude jaar en vooruit gekeken naar het nieuwe. E-commerce blijft groeien en er blijven veranderingen opspelen. Technologieën worden beter, klanten verwachten meer en nieuwe innovaties maken zich klaar. E-commerce trends schieten uit de grond. Voor iedere specialist is het daarom belangrijk op de hoogte te zijn van wat er speelt en er gaat spelen. Om je hierin alvast een beetje op weg te helpen zijn wij voorshands gaan blikken op het komende jaar, 2019, en hebben wij voor je de belangrijkste trends op een rijtje gezet. Lees hier de 9 e-commerce trends van 2019!

 

AR & VR

Augmented Reality en Virtual Reality. De meeste mensen kennen deze termen voornamelijk vanwege games of ‘voor iets leuks’. Maar het wordt ook zeker professioneel ingezet. Maar laten we de twee eerst van elkaar scheiden.

Augmented Reality

Van Augmented Reality spreken we wanneer er iets virtueels wordt toegevoegd aan de bestaande wereld via een apparaat of device. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Pokemon GO. Een van de grootste trends op AR gebied van de laatste tijd, waarin de mensen massaal naar buiten gingen om deze Pokemons (virtueel via een telefoon) in de echte wereld te vangen.

Maar het wordt ook steeds meer gebruikt binnen e-commerce. Men zag de potentie en zette het in voor meerdere doeleinde. Denk aan grote namen als bijvoorbeeld IKEA. Zij ontwikkelde een app waarmee je heel slim het assortiment, zoals meubels, virtueel kon toevoegen in je eigen huis.


Virtual Reality

Bij Virtual Reality heb je een VR bril op je hoofd. Hierbij wordt een hele virtuele wereld gebouwd waar je jezelf vervolgens in kunt zetten, o.a. door die VR bril. Binnen e-commerce wordt dit vaak gebruikt om mensen een experience te geven, producten uit te laten proberen zonder dat ze deze daadwerkelijk vast hebben of je laat ze online door je winkel lopen.

Voice Commerce

Een interessante ontwikkeling binnen e-commerce is Voice Search. De opkomst van op spraak gebaseerde technologieën heeft geleid tot nieuwe manieren waarop mensen zoeken en de interactie aangaan met hun apparaten. Vele telefoons hebben het tegenwoordig al (Siri of Google Assistant), maar er zijn nu ook bijvoorbeeld speakers met deze spraak ondersteuning zoals Google Home en de Amazon Echo met Alexa. Enkele Amerikaanse ketens als Domino’s en Walmart bieden al spraak gestuurde diensten aan. Dan kun je bijvoorbeeld tegen Google Home zeggen dat die een pizza moet bestellen en even later zal de bezorger bij je voor de deur staan.

Maar bedenk ook wat voor mogelijkheden dit nog meer in zich heeft. Jonge kinderen wie niet kunnen schrijven of typen kunnen zo bijvoorbeeld hun favoriete video’s online zoeken. Maar Voice Search biedt ook veel handsfree mogelijkheden bijvoorbeeld tijdens het auto rijden.

Social Commerce

Men zit tegenwoordig voortdurend op social media, ook voor online aankopen. Je hebt vast wel eens advertenties gezien tijdens het scrollen door je Facebook of Instagram van verschillende bedrijven die iets aanbieden. Maar het social shoppen gaat verder dan het verkopen via advertenties.

Instagram maakt het bijvoorbeeld erg makkelijk online te shoppen. Een van de nieuwe features van Instagram maakt het mogelijk voor merken om producten aan je foto te taggen. Aan deze tags zit dan nog bijvoorbeeld informatie als prijs en een link om het te kopen.

Ook platformen als Pinterest of, als je een jongere doelgroep wilt bereiken, Snapchat bieden Social Shopping functies aan.

e-commerce trends Social Commerce

Mobile First

Deze trend is niet nieuw, maar o-zo belangrijk. We hebben er over de jaren al voldoende over gehoord, maar dit keer niet alleen omdat de online consument steeds vaker shopt via hun smartphone, maar ook vanwege Google! Afgelopen zomer implementeerde Google de Mobile First Index, hiermee gebruikt Google als eerste de content van je mobiele webpagina’s. Mocht je geen mobiele website hebben dan wordt de desktop versie geïndexeerd. Dit is van invloed voor jouw ranking, omdat jouw user experience verbeterd kan worden.

Personalisatie

Consumenten verwachten een persoonlijke ervaring tijdens het shoppen. We zijn voortaan veel gewend, maar blijven hierdoor ook telkens meer verwachten. Personalisatie wordt steeds belangrijker.

De personalisatie van e-commerce zit in de manieren waarop je jouw klanten persoonlijk raakt en aantrekt naar jouw online business. Amazon is hier een goed voorbeeld van. Zij kunnen maar liefst 35% van hun omzet toeschrijven aan de productaanbeveling functie binnen hun site. Zodat deze jou de beste producten vóór jou laat zien.

Maar we kunnen in 2019 ook meer gepersonaliseerde advertenties verwachten of een homepage op basis van browsegegevens of bezochte productpagina’s.

Maar personaliseren kan ook anders. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld NIKEiD. Mensen willen steeds meer hun eigen ding hebben en hun eigen ding maken. Vele sites bieden daarom verschillende ontwerp opties aan om jouw product helemaal bij jou te laten passen. NIKEiD bijvoorbeeld laat je geheel je eigen schoen ontwerpen.

E-commerce trends personaliseren

E-commerce trends personaliseren

E-commerce trends personaliseren

Web Performance

In onze blogpost over web performance zijn we dieper in gegaan op het belang van snelheid voor je website (welke invloed heeft snelheid op jouw conversie). Het is tegenwoordig cruciaal. Men verwacht meer en heeft minder geduld. Laad je webpagina te traag? Dan zijn ze zo weer weg. Wil je je mensen binden aan je website, een goede gebruikservaring creëren en conversie realiseren, dan moet de snelheid van je website optimaal zijn. Uit onderzoek blijkt dat 64% van smartphonegebruikers verwacht een pagina te laden in minder dan 4 seconden en 47% van alle consumenten verwachten dat een webpagina in 2 of minder seconden is geladen. Daarnaast gaf 40% nog eens aan een website te verlaten bij een laadtijd van meer dan 3 seconden.

Chatbots en AI

Chatbots en AI zijn trends waar je al een tijdje van hoort dat ze in opkomst zijn, maar ook in 2019 gaan ze van zich laten horen. Een chatbot is simpel gezegd een computer programma gemaakt om automatisch tegen klanten te praten. Met de opkomst van AI (Artificial Intelligence) zullen we de functies van chatbots met een grotere doeltreffendheid kunnen gebruiken. Zo gaan de chatbots van standaard klantenservice naar een gepersonaliseerde verkoopsinteractie. Complexere vraagstukken zullen gemakkelijker beantwoord worden en de juiste informatie zal sneller gegeven worden. “The Rise of the Chatbots” zoals deze door vele wordt aangeduid zal zich ook in 2019 voortzetten.

Subscription Commerce

Abonnementen zijn niets nieuws. Tijdschriften en kranten doen het al jaren. Maar ook binnen de e-commerce krijg je steeds vaker de mogelijkheid tot abonnementen. Je hebt de standaard dingen zoals bepaalde licenties en dergelijke, maar je ziet steeds vaker abonnementen op producten waarop je het niet zou gaan verwachten: sokken, wc-papier, fietsen, onderbroeken, enz.

On That Ass is het nieuwe onderbroeken merk dat gebruik maakt van Subscription Commerce. Door hun leden iedere maand een boxershort te leveren met een uniek design groeien zij erg hard binnen de markt en proberen ze steeds meer naam voor hun zelf te maken. Iedere maand krijgen ze zo’n 10.000 nieuwe aanmeldingen binnen, aldus oprichter en mede-eigenaar van On That Ass.

E-commerce trends Subscription Commerce

Eenvoudige Checkouts

Uit recent onderzoek is gebleken dat het verlatingspercentage van de winkelmand rond de 79% zat. Als meest voorkomende reden werden extra kosten gegeven. Maar de andere belangrijkste redenen hadden te maken met het daadwerkelijke checkout systeem. 37% Gaf aan een checkout te verlaten omdat de website vraagt om het aanmaken van een account en 28% gaf aan dat het checkout proces te lang en/of te moeilijk was. Kortom, het is belangrijk om je checkout zo eenvoudig als mogelijk te maken. Loop je conversies niet mis op het laatste moment! Hier zijn een aantal dingen waar je aan zou kunnen denken:

  • Automatisch invullen van velden
  • Geen registratie/accounts forceren
  • Gebruik geschikte invulvelden
  • Houd je checkout pagina overzichtelijk en duidelijk! (stapsgewijs met mogelijkheid om heen en terug te klikken of één pagina checkout)
  • Makkelijke/geschikte betalingsopties

Ook in de betalingsopties vallen kansen te winnen. De betalingsmethodes passen zich aan, aan de behoefte van de mensen. En wat zij willen is alles steeds eenvoudiger, gemakkelijker en vlugger. Ze willen zo snel mogelijk hun product hebben, of althans besteld hebben. Betalingsmethodes als Cryptocurrency (Bitcoin), Digital Wallets (Apple Pay, Google Pay of Samsung Pay) maar natuurlijk ook Afterpay zijn betalingsopties die sterk overeen komen in de behoefte van de online shoppers.

Heb jij nog e-commerce trends voor 2019 die niet in onze lijst staan? Laat het ons weten!

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Partner
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.