40 miljoen euro boete voor Geoblocking: wat mag wel, wat mag niet?

Geoblocking is een methode om op basis van de locatie van een internetgebruiker inhoud van bijvoorbeeld een website te blokkeren of juist naar een andere website te leiden welke de locatie toestaat. Begin dit jaar heeft Europa de Geoblocking Verordening aangenomen. Deze is bedoeld om Geoblocking te bestrijden in de EU. Het doel hiervan is…

Geoblocking

Geoblocking is een methode om op basis van de locatie van een internetgebruiker inhoud van bijvoorbeeld een website te blokkeren of juist naar een andere website te leiden welke de locatie toestaat.

Begin dit jaar heeft Europa de Geoblocking Verordening aangenomen. Deze is bedoeld om Geoblocking te bestrijden in de EU. Het doel hiervan is om stappen te zetten naar de integratie van een echte (digitale) interne markt, waarbij een onbeperkt verkeer van goederen en diensten is gegarandeerd.

De verordening is op 3 december 2018 in werking getreden en speelt als een belangrijk issue op het moment. Sinds de verordening zijn de afspraken toch niet door iedereen volledig nagestreefd. Kledingmerk Guess werd namelijk op het matje geroepen en krijgt een boete van bijna 40 miljoen voor Geoblocking. 

Wat is Geoblocking?

Misschien is het nu dan een goed moment om in te gaan op wat Geoblocking is. Geoblocking is een discriminerende praktijk waarbij de toegang van een bepaalde internetgebruiker beperkt of verhinderd wordt op een bepaalde website. Dit gebeurd op basis van nationaliteit of verblijfplaats van de online klant. Het belemmerd de toegang voor de gebuiker tot (de aankoop van) producten en/of diensten op een website vanuit een andere lidstaat. Uit marktonderzoek van de Europe Commissie blijkt dat maar liefst 63% van webwinkels aan Geoblocking deed.

Simpel gezegd is Geoblocking niets meer dan het uitsluiten van bepaalde landen voor jouw website en wat dus gezien wordt als discriminatie. Door de verordening wordt het voorkomen dat online consumenten gediscrimineerd worden ten opzichte van toegang tot prijzen en verkoops- of betalingsvoorwaarden bij een aankoop in een ander EU land.

Waarom is het verbod nodig?

Door een verbod te leggen op Geoblocking neemt de EU stappen in de strategie voor een digitale interne markt. Wat hiermee bedoeld wordt is dat door het verbod op Geoblocking de online consument aanzienlijk meer keuze zal krijgen. Dit geeft een sterke impuls aan de e-commerce, doordat de consument op zoek kan gaan naar de goedkoopste aanbiedingen. Uit onderzoek blijkt dat voorheen het verbod slechts 15% van de Europeanen een aankoop deed bij een webshop gevestigd in een ander land.

“Door het verbod op Geoblocking krijgen consumenten een bredere keuze en betere aanbiedingen, en bedrijven meer ondernemingskansen”, aldus Liljana Pavlova, Minister voor het Bulgaarse voorzitterschap van de Raad van de EU.

Wat is nu precies verboden?

De verordening houdt de (prijs)discriminatie tegen in drie gevallen:

  • Toegang tot goederen en diensten
  • Websitetoegang
  • Betalingstransacties

Het is verboden toegang tot een website te blokkeren, klanten te re-routen (een andere weg op te sturen) en verschillende betalingsvoorwaarden toe te passen ten opzichte van nationaliteit of vestigingsplaats. Belangrijk hierbij te vermelden is dat, in tegenstelling tot prijsdiscriminatie, prijsdifferentiatie of differentiatie in de algemene voorwaarden wel is toegestaan.

Wat mag er nu wel en wat mag niet? Nogmaals, de verordening is ingegaan per 3 december 2018!

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Partner
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.