Wie kent het niet?

Je klikt op een link en deze blijkt niet meer te bestaan.
In Shopware krijg je een mooie Oops! Foutmelding of je wordt doorgestuurd naar de homepage.

Shopware bied je de mogelijkheid om een aantrekkelijke 404 pagina te maken op basis van Shopping Worlds.
Hiervoor is geen programmeerkennis vereist.
Hieronder zie je een voorbeeld van een dergelijke pagina.

404

Als de klant landt op zo’n 404 pagina is de kans veel groter dat hij naar het artikel kijkt en doorgaat met bladeren in de winkel.

Eerst maken we een nieuwe Shopping World als landing page.
Geef deze een willekeurige titel bijv. “pagina niet gevonden
Vergeet niet om deze te activeren en aan te vinken als een landing page.
Vervolgens kan je bij de Shop Selection instelling nog een specifieke shop/taal vastleggen.

De SEO instellingen zijn in principe niet belangrijk voor een 404-pagina, omdat het niet in de zoekmachines wordt vermeld.
Echter kan je deze gebruiken om de 404 te meten in Google Analytics of Tagmanager.
In de SEO titel kan je bijvoorbeeld een “Websitenaam – Page not fout” instellen zodat je dit apart kan meten via Google Analytics.
Hier kan je ook de aanpassingen voor de mobiele versie maken.

Nu is de site klaar is en hoef je deze alleen nog als een 404 error pagina in te stellen.
Dit is mogelijk via Backend > Configuration > Basic Settings > Frontend > SEO / router settings.
Daar vind je de optie “Page not found”destination.

Hier krijg je nu 3 keuze opties te zien:

  1. “Show homepage” (Een niet bestaande pagina redirect naar de homepage met 404 header)
  2. “Show default error page” (De klassieke Oops! Foutmelding)
  3. “Shopping World: Pagina niet gevonden” (dit is onze nieuwe 404 landingspagina).

Kies de derde optie en voila.. je belandt met een 404 op je nieuwe pagina.

Door de Shopping Worlds heb je veel mogelijkheden.
Maar het blijft een errorpagina, dus het moet duidelijk zijn dat je op een verkeerde pagina bent beland.
Maak er dan ook geen tweede homepage van.

Recent Posts