A/B test: Verhoog je conversie

ab-test_large

Hoe kom je er gemakkelijk achter welke inrichting van je webshop klanten aantrekkelijker vinden en overhalen tot verkoop? Met A/B testing kun je twee versies testen van onderdelen van je webshop. Je kunt een element in je webshop veranderen die effect kan hebben op de verkoop zoals call-to-actions, productpagina’s en stappen in het bestelproces.  Hiermee kun je zien welke versie van je webshop zorgt voor een hogere conversie. In dit bericht leggen wij uit hoe je dit kunt doen voor jouw webshop.

Voordat je begint

Er zijn diverse programma’s om een A/B test uit te voeren. Wij gaan ervan uit dat je Google Analytics gebruikt. Hiermee kun je gratis een A/B test doen zonder dat je eerst hiervoor software moet aanschaffen.

Let wel op de volgende punten:

  • Google kan alleen hele pagina’s testen en geen aparte blokken. Maak voor elke test een aparte pagina aan.
  • Je moet toegang tot een <head> sectie hebben om daarin de codes in te voeren.
  • Test één element per keer. Bij meerdere elementen kun je niet goed achterhalen welke elementen belemmerend/bevorderend zijn geweest voor je website.
  • Plan van te voren welke elementen je wil testen. Willekeurigheid brengt vaak geen zicht op het het verkrijgen  van een hogere conversie.
  • Kies het doel en bepaal welke resultaten de A/B test moet opleveren.

 

Stappenplan A/B test voor Magento

Stap 1
Kopieer het product dat je wil testen. Navigeer naar de bewerkpagina van het product en klik op de dupliceer (duplicatie) knop.

stap1

Stap 2
Verander het SKU-veld. Elk SKU-veld hoort per product te verschillen. Verander de SKU door een nummer, letter of woord eraan toe te voegen.

 

stap2

Stap 3
Verander de URL. De URL van je testpagina hoort ook anders te zijn dan de originele. Let op: Laat Magento geen permanente Redirect maken naar je oude URL.

stap3

Stap 4
Verander de zichtbaarheid. Maak je testpagina alleen toegankelijk met een URL. Dit kan je doen door bij de instellingen de zichtbaarheid om te zetten naar Catalogus (Catalog). Hierdoor zal het niet in de zoekresultaten verschijnen op je webshop.

stap4

 

De catalogusinstelling houdt in dat je product alleen bereikt kan worden via de categorie waarin het product hoort. Je moet dus je testproduct verwijderen van alle productcategorieën. Dit kan je doen in de categorieën map.

stap4b

Stap 5
Stel de meta-robots in voor de testpagina. Je wilt natuurlijk niet dat je testpagina wordt geïndexeerd door Google. Je moet hierdoor de toegang blokkeren aan de hand van meta-robots in de <head>:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

Dit kun je in Magento gemakkelijk toevoegen aan het product of aan de pagina door bij de tab ontwerp -> layout updates het volgende toe te voegen:

<reference name=”head”>
<action method=”setRobots”><meta>NOINDEX,NOFOLLOW</meta></action>
</reference>

Stap 6
Kopieer de productreviews naar je testpagina, indien je daarvan gebruikmaakt. De productreviews hebben een groot effect op je verkoop. Het heeft geen nut om een iets te testen als de website sterk afwijkt van het origineel, tenzij je een A/B test uitvoert op basis van het wel of niet tonen van reviews.

Stap 7
Kopieer alle mogelijke instellingen van je originele pagina naar je testpagina. Als je dit niet kunnen de resultaten van je test onbetrouwbaar zijn. Indien er meerdere elementen anders zijn, is niet duidelijk op te maken welk element voor een bepaald resultaat heeft gezorgd.

Vergeet hierbij niet de opties gerelateerd aan de SKU’s of URL’s. Als je afbeelden bijvoorbeeld automatisch worden geladen vanuit een map die dezelfde naam heeft als het product SKU, kopieer deze map en verander de naam naar de nieuwe SKU van je testproduct. Op deze manier zullen alle afbeeldingen op je testpagina worden geladen.

 

Stappenplan instellingen Google Analytics

Als je testpagina in Magento helemaal klaar is, kun je in Google Analytics de A/B test configureren.

Stap 1
Log in je Google Analytics account en ga naar Gedrag en klik vervolgend Experimenten aan.

ga1

Stap 2
Klik op Creëer Experiment. Je wordt vervolgens doorgestuurd naar een pagina met de details van je experiment. Geef vervolgens je test een naam en geef hierbij goed aan wat je precies test. Dit helpt je om in de toekomst in een oogopslag te zien wat je al hebt getest.

ga2

Stap 3
Nu kan je je doelen bepalen. Het percentage voor de traffic op je pagina kun je 100% zetten en laat de bezoekers verdeeld worden op basis van hun performance.  Dit zorgt ervoor dat de conversie niet verloren gaat.Vooral bij populaire pagina’s zorgt dit ervoor dat je sneller resultaat verkrijgt en tegelijkertijd geen conversies verliest. Je kunt ook de bezoekers van de pagina gelijkmatig verspreiden op je pagina door bij Advanced Options deze optie aan te klikken en op “aan” te zetten.

Stap 4
Als je klaar bent met het aangeven van de details kun je de wijzigingen opslaan en naar de volgende stap gaan waarbij je het experiment verder kan configureren. Voeg hierbij je originele pagina en de testpagina toe. Hier is het ook weer verstandig de pagina’s een naam te geven die goed omschrijft waarvoor ze worden getest en welke pagina het origineel is.

ga3

Stap 5
Nu moet je de code van het experiment kopiëren naar de <head> van je originele pagina. Dit zorgt ervoor dat bezoekers worden verdeeld tussen de testpagina en de originele pagina.

ga4

Stap 6
Lees nog een keer het experiment door. Heb je alles goed ingevuld? Start dan de test!

Tip: Het aantal Google Analytics experimenten is beperkt tot 12 experimenten. Als je meer dan 12 experimenten wilt uitvoeren kun je de de Google Analytics view kopiëren. Gebruik hierbij dezelfde filters (indien nodig), doelen en overige instellingen. Je kunt nu weer 12 extra experimenten uitvoeren.

 

Analyseren van je A/B test

Als je experiment klaar is, kun je de resultaten analyseren met de date die je hebt verkregen in Google Analytics. Vergeet niet om je traffic te segmenteren om het hele plaatje te kunnen zien. Je kunt de bezoekers als volgt segmenteren:

Kies voor bij optie gedrag ‘Nieuw vs Terugkerende’ en segmenteer de traffic op de volgende punten:

  • Direct
  • Organic
  • Paid
  • Referral

Je kunt ook de prestaties van mobiele apparaten en desktopbezoeken meten.

ga6

Zijn de resultaten bruikbaar?

Normaliter doet Google Analytics of een ander A/B testing middel de berekeningen. Als je de resultaten wilt checken is hier een A/B test calculator die zou kunnen helpen. Je kunt hier ook andere berekeningen of wiskundige formules gebruiken om in details te treden.

Nog wat laatste tips

– Zorg ervoor dat je zo min mogelijk speciale acties voert tijdens je test. Stel dat je een kortingsactie hebt voor het testproduct, dan zullen de resultaten beïnvloeden waardoor deze niet valide zijn. Behoud je site zo ‘normaal’ mogelijk tijdens een test.

– Je kunt geen nieuwe situatie testen. Wil je twee variaties testen en vervolgens de beste variatie nog een keer testen? Dat gaat niet lukken. Je kunt wel een originele situatie met zo veel mogelijk variaties testen voor betrouwbare resultaten.

– Houd rekening op welk tijdstip je seizoens- of tijdsgebonden producten test.

Meer weten?

Wil je meer weten over A/B testen of onze hulp hiervoor inschakelen? Neem dan contact met ons op. Bel 073-711033 of mail naar info@sition.nl als je meer Magento hulp nodig hebt.

 

 

Recent Posts