B2B Suite


Het opzetten van een B2B shop brengt vaak complexiteit met zich mee. Desondanks is het essentieel om ook hier een persoonlijke ervaring te kunnen bieden. B2B staat voor business-to-business, maar ook achter deze koper schuilt gewoon een consument en een persoon. Ook deze persoon laat zich beïnvloeden door emoties. Wat, meestal, als belangrijkste rol gezien wordt voor het bepalen van een klantervaring.

 

Shopware Enterprise

De B2B Suite is een uitbreiding van de Shopware Enterprise editie. Een extreem snel, flexibel en krachtig e-commerce platform gericht op jouw unieke bedrijfsmodel. Het biedt lage eigendoms- en implementatiekosten, het heeft een uitbreidbare systeemarchitectuur, optimale veiligheid en persoonlijke ondersteuning en wordt het tot slot gezien als een krachtige oplossing in e-commerce. De B2B Suite combineert de shopping experience van de B2C met de complexe processen en functies die komen kijken bij de B2B sector.

 

Ontdek de B2B functies

Langdurige zakelijke relaties zie je vaker tegemoet in de B2B sector. Daarom kunnen eindklanten als standaardfunctie in de B2B Suite bestellijsten uploaden en terugkerende bestellingen plaatsen. Zelfs kunnen ze rechten en rollen binnen hun bedrijf in kaart brengen. Het framework van de B2B Suite biedt een hoge mate van aanpasbaarheid en kan naadloos geïntegreerd worden in bestaande processen en workflows.

De B2B Suite biedt een uitgebreide reeks functies, maar kan ook aangepast worden aan individuele behoefte van de klant. Al haar functies maakt de B2B Suite een hoogwaardig framework voor het implementeren van complexe en individuele behoeften voor jouw B2B werkzaamheden.

 

B2B Suite

 

Functies voor zelfbeheer voor zakelijke klanten

Vooral bij de grotere bedrijven zie je dat er meerdere personen bevoegd zijn om de goederen in te kopen. Iedere medewerker krijgt extra speciale rechten en rollen toegewezen en heeft mogelijk toegang tot een specifiek quotum. Deze gecompliceerde hiërarchieën worden met behulp van de B2B Suite voor iedere klant geconfigureerd en kunnen eenvoudig geïmplementeerd worden.

 

Rechten en rollen

De rechten- en rollenbeheer functie van de B2B Suite biedt klanten de mogelijkheid om de rechten van eigen medewerkers te detailleren en beperken met een hoge mate van nauwkeurigheid. Daardoor kunnen medewerkers worden gesorteerd op basis van hun rollen, denk hier bijvoorbeeld aan de rol van ‘Admin’ met alle rechten of ‘HR-manager’ met bepaalde rechten op gebied van nieuwe medewerkers. Ook het creëren van rollen met verantwoordelijkheid voor het bepalen van budgetten is eenvoudig.

Deze functie zorgt dat verantwoordelijkheden binnen het bedrijf duidelijk worden onderscheiden. Ook kan er gedefinieerd worden dat een werknemer alleen ondergeschikte werknemers kan beheren.

 

Goedkeuringsprocedure

Een goedkeuringsprocedure bepaalt hoeveel geld iemand bij het plaatsen van een bestelling kan gebruiken. Bij een vast bedrag, mogen ze vrij kopen totdat hun budget dat toe laat. Wanneer het budget overschreden wordt, wordt de bestelling naar de leidinggevende gestuurd. De leidinggevende zal vervolgens, ter goedkeuring, de bestelling controleren. Daarnaast heeft deze leidinggevende de mogelijkheid tot bewerken of het achterlaten van een opmerking. Het proces kan worden beperkt tot producten, categorieën of prijzen om te verfijnen.

 

Kostenplaatsen en Quota’s

Vaak zie je dat bedrijven andere (sub) organisaties met een specifiek bestellingsquotum bevatten. Daarom is er ook een functie, naast budgetgoedkeuringen, voor het beheren van quota’s. Quota kunnen automatisch worden verlengd zodra de desbetreffende periode verstreken is en gekoppeld worden aan het fiscale jaar van de klant. Er kunnen geen nieuwe bestelling geplaatst worden, zodra het quotum is bereikt van de afdeling.

Om te zorgen dat medewerkers bestellingen op transparante wijze kunnen plaatsen, hebben klanten de mogelijkheid om kostenplaatsen toe te wijzen. Zodra het budget voor hun afdeling is overschreden, krijgt de manager van de kostenplaats een automatisch waarschuwing via e-mail.

 

Meer weten over B2B commerce met Shopware? Download de whitepaper “B2B Commerce – Unlock Your Digital Potential“.

 

Werknemers in de buitendienst

De veldservicefunctionaliteit is een belangrijk hulpmiddel bij het integreren van bestaande verkoopstructuren in de B2B Suite en het faciliteren van klantspecifieke verkoop en consultatie. Het maakt het mogelijk om werknemers te definiëren met toegang tot meerdere klantaccounts. Medewerkers melden zich aan als een van hun toegekende klanten, bestellingen kunnen plaatsen en toegang tot andere relevante functies hebben.

 

Klantspecifieke prijzen

In de B2B sector worden vaak voorwaarden en prijzen afgestemd op specifieke klanten. Binnen de B2B Suite kunnen individuele prijzen per debiteur worden ingevoerd. Ook live prijsvragen kunnen op verzoek worden geïntegreerd, evenals projectspecifieke verbindingen met Enterprise resource management systems of andere prijsdatabases.

 

Offerte aanvragen

In de B2B Suite staat een verzoekfunctie geïntegreerd, om naast individuele prijzen ook unieke aanbiedingen te creëren. Deze zoekfunctie geeft klanten ook de mogelijkheid om de winkeleigenaar een volledig winkelwagentje te sturen met een biedingsverzoek. Vervolgens kan die het winkelwagentje beoordelen en direct via de backend reageren. Ten slotte heeft die ook de mogelijkheid om het bedrag te wijzigen, een opmerking achter te laten bij de bestelling of een korting te geven. De klant kan de bestelling vervangen of de aanpassingen aan zijn winkelwagen toevoegen. Pas bij goedkeuring van beide partijen kan een koopovereenkomst in werking treden.

 

Houdt onze blogsite in de gaten voor alle laatste updates, nieuws, ontwikkelingen, tips&tricks en nog vele meer! Volg ons ook op: FacebookTwitter en LinkedIn en blijf volledig op de hoogte!

Recent Posts