Magento 2 zoekmachine optimalisatie/SEO

Je shop wordt nog niet gevonden, wanneer deze is gebouwd. Zoekmachine/SEO optimalisatie haalt jouw webshop van de grond! Zoekmachine optimalisatie is een van de belangrijkste verbeter factoren voor een online winkel. Naast de off-page SEO (citaten en links die naar een website leiden), is het van belang dat je nooit de on-page zoekmachine optimalisatie moet…

Je shop wordt nog niet gevonden, wanneer deze is gebouwd. Zoekmachine/SEO optimalisatie haalt jouw webshop van de grond!

Zoekmachine optimalisatie is een van de belangrijkste verbeter factoren voor een online winkel. Naast de off-page SEO (citaten en links die naar een website leiden), is het van belang dat je nooit de on-page zoekmachine optimalisatie moet vergeten. De on-page optimalisatie heb je volledig in eigen hand.

Magento 1.X heeft bepaalde gebreken op het gebied van SEO. Veel van deze gebreken lijken te zijn verholpen in Magento 2. In dit artikel worden alle Magento 2 SEO-instellingen behandeld. Nog uitgebreidere informatie over Magento 2 en SEO vind je hier.

Aspecten van Magento 2 SEO

Metatags voor producten

Het belang van meta tags kan niet worden overschat. Een site heeft deze tags nodig om een hoge rang te bemachtigen in zoekmachines en ze zijn nodig om een site er aantrekkelijk uit te laten zien in SERP’s (“search engine results page” oftewel de resultaten pagina van een zoekmachine). Productpagina’s zijn het meest belangrijk voor e-commerce sites, daarom wordt de productpagina als eerste onderwerp in dit artikel behandeld. Er is een nieuwe Magento 2 SEO functie: Fields Auto-Generation. Deze functie helpt om templates in te stellen voor product meta data. Ze worden toegepast op globaal niveau.

De nieuwe instelling is te vinden onder Stores -> Configuration -> Catalog -> Catalog -> Product Fields Auto-Generation

Fields Auto-Generation is een geweldig hulpmiddel waarmee veel tijd bespaard kan worden, vooral als een webshop over veel producten beschikt. Er zijn echter ook een aantal nadelen:











Kort samengevat: de nieuwe Product Fields Auto-Generation functie biedt perspectief, maar heeft op dit moment nog zijn beperkingen.

Je kunt titels en metabeschrijvingen bewerken in de product pagina-instellingen: 

Deze zullen meta data globaal overschrijven via Product Fields Auto-Generation. Op deze manier kunnen producttitels en metabeschrijvingen aangepast worden, maar het zal zeer tijdrovend zijn als je veel producten hebt omdat deze een voor een gewijzigd moeten worden.

SEO vriendelijke URL’s voor producten

Er is niets nieuws hier. Een product URL in Magento 2 is gemaakt in overeenstemming met de SKU die is opgegeven. Je kunt de URL veranderen of bewerken als dat nodig is. Deze functie is hetzelfde als in Magento 1, maar valt onder een andere instelling namelijk: Product -> Basic Settings -> Search Engine Optimization.

Meta tags en SEO-vriendelijke URL’s voor categorieën


Dit kan worden overschreven op een categorie niveau: Products -> Categories -> General Information.

Hier kun je ook kiezen voor een URL voor de categorie op basis van jouw behoeften.

Meta tags voor homepage

Magento 2 zet de traditie van Magento 1 voort en zet de standaard hoofd paginatitel naar Homepage. Dus een van de eerste dingen die je moet doen wanneer je overschakelt naar Magento 2 is om deze belangrijke tag op de inhoud aan te passen door te gaan naar: Content -> Pages -> Home Page -> Page Information.

Meta description en meta keywords kunnen worden gewijzigd in het tabblad ‘Meta Data’.

Voorvoegsels en achtervoegsels voor titel tags

Als je jouw bedrijfsnaam wilt toevoegen het eind of aan het begin van je title-tags zodat deze te zien is op alle pagina’s van de website, kunt je dit doen in: Stores -> Configuration -> General -> Design -> HTML Head

Afbeelding optimalisatie


In Magento 2 kunnen alt-attributen toegevoegd worden voor productfoto’s in: 

Canonical tags voor categorieën

Je kunt canonical tags voor categorieën in schakelen in: Stores -> Configuration -> Catalog -> Search Engine Optimization (1)

Deze instelling is ook te vinden in Magento 1.x. maar in Magento 2 wordt gegarandeerd dat canonicals ook worden toegepast op gesorteerde en gefilterde pagina’s zoals productlistmode = lijst, product list order = naam, enzovoorts. Dit verkleint de kans op kleine aanpassingen aan de inhoud op jouw site.

Echter, er zijn een paar dingen om te onthouden:











Canonical tags voor producten

Je kunt Canonical Tags voor Producten instellen bij: Stores -> Configuration -> Catalog -> Search Engine Optimization. Deze optie komt ook uit Magento 1.x. Maar het blijft de vraag of het mogelijke is om canonical-tags aan te passen en hoe dit gedaan moet worden. Deze vraag blijft onbeantwoord.

Categorie paden in product URL’s

Als u naar Stores -> Configuration -> Catalog -> Search Engine Optimization gaat, dan heb je een optie om te kiezen om de categorie paden in product URLs in of uit te schakelen. Deze categorie indicatoren zijn goed voor het indexeren en maken de logica van “winkel navigatie” duidelijk. Er zijn een aantal scenario’s met deze instelling in combinatie met canoncial tags:









Beheren van site indexing

Robots.txt

Een van de grootste verbeteringen van Magento 2 in termen van SEO is de mogelijkheid om het bestand “robots.txt” te wijzigen in het Magento 2 admin panel. Dit doe je in: Stores -> Configuration -> Catalog -> Design -> Search Engine Robots:

Meta Robots

Zoals je in de bovenstaande afbeelding kunt zien, zijn standaard meta robots in Magento 2 ingesteld op INDEX, FOLLOW. Dit is correct als je wilt dat jouw site wordt geïndexeerd door Google. Je kunt dan echter geen aanpassingen verrichten op een specifieke pagina. Bijvoorbeeld, als je een duplicate product voor het opzetten van een experiment in Google Analytics maakt, moet er een manier gevonden worden om zoekmachines de toegang tot deze pagina te beperken. Je zou dergelijke URL’s toe kunnen voegen aan het robots.txt bestand, maar dit werkt niet altijd zoals verwacht.

XML sitemap

Magento 2 biedt een groot aantal nuttige instellingen als het gaat om het genereren van een XML sitemap. Je kunt deze vinden in: Stores -> Configuration -> Catalog -> XML Sitemap:

De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:









Maar er is ook slecht nieuws:









HTML sitemap

Er is helaas geen HTML-sitemap beschikbaar in Magento 2, je zult een extensie nodig hebben om er een te maken.

Aanvullende veranderingen

Achtervoegsel voor product en categorie URL’s

Deze nieuwe Magento 2 SEO-functie helpt bij het opzetten van een achtervoegsel voor jouw site pagina’s: Stores -> Configuration -> Catalog -> Catalog -> Search Engine Optimization:

In theorie kun je verschillende achtervoegsels voor producten en categorieën gebruiken. Maar je zal er nauwelijks van profiteren als gebruikers verwachten dat een identieke URL-structuur te zien is binnen een site. Bovendien kan het gebruik van verschillende achtervoegsels leiden tot tal van 404 pagina’s: wijzigingen die u in deze velden aanbrengt, zijn retrospectief, maar omleidingen worden niet automatisch aangemaakt. Dus als je vroeger een product had in jouwwinkel.nl/categorie/product.html en het achtervoegsel van de productpagina’s is veranderd naar .ht, zal jouw voorgaande pagina een 404-fout aangeven. Wees dus voorzichtig bij het maken van veranderingen van de achtervoegsels.

Microdata/rich snippets in Magento 2

Dit is een grote innovatie van Magento. Bij alle product pagina’s zijn standaard microdata toegevoegd. Er zijn geen instellingen beschikbaar omdat het niet noodzakelijk is. Alle belangrijke tags zijn namelijk al opgenomen:

Er zijn alleen product snippets beschikbaar in een standaard Magento 2 configuratie; als je een organisatie wilt toevoegen, moet je dit zelf doen of met behulp van een extensie.

Google Analytics en Magento 2

Magento 2 biedt een handig hulpmiddel voor het toevoegen van een Google Analytics code naar uw winkel: Stores -> Configuration -> Sales -> Google API -> Google Analytics:

Het enige wat je hoeft te doen is om Google Analytics in te schakelen en jouw tracking ID toe te voegen, dit doe je bij: Admin -> Tracking Info in uw GA-account. Een ander voordeel is de mogelijkheid om content experimenten mogelijk te maken. Als je dat doet, zul je in staat zijn om een Google Analytics Experiment code toe te voegen aan een product paginasectie: Product ->Advanced Settings -> Product View Optimization:

Maar, het zal nog steeds nodig zijn om een duplicate productpagina te creëren en een noindex tag toe te voegen. Over het algemeen zijn andere aspecten met betrekking tot het opzetten van “split testen” in Magento niet veranderd. Er is ook een A/B testing tool die veel tijd bespaart tijdens het creëren van experimenten zonder Google Analystics account. Het is momenteel alleen beschikbaar voor Magento 1.x. maar men is bezig met de versie voor Magento 2.

Google Adwords en Magento 2

Magento 2 ontwikkelaars hebben besloten om hun best te doen en hebben een Google AdWords implementatie gemaakt wat het veel gemakkelijker maakt. Door naar Stores -> Configuration -> Sales -> Google API -> Google AdWords te gaan kun je alle benodigde instellingen bekijken zoals; Conversion ID, Format, Color etc.

In dit artikel

Meer informatie?

Michel Doens
Consultant
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.