Magento 2 zoekmachine optimalisatie/SEO

magento-seo

Zoekmachine optimalisatie is een van de belangrijkste verbeter factoren voor een online winkel. Naast de off-page SEO (citaten en links die naar een website leiden), is het van belang dat je nooit de on-page zoekmachine optimalisatie moet vergeten. De on-page optimalisatie heb je volledig in eigen hand.
Magento 1.X heeft bepaalde gebreken op het gebied van SEO. Veel van deze gebreken lijken te zijn verholpen in Magento 2. In dit artikel worden alle Magento 2 SEO-instellingen behandeld. Nog uitgebreidere informatie over Magento 2 en SEO vind je hier.


Aspecten van Magento 2 SEO

META TAGS VOOR PRODUCTEN

Het belang van meta tags kan niet worden overschat. Een site heeft deze tags nodig om een hoge rang te bemachtigen in zoekmachines en ze zijn nodig om een site er aantrekkelijk uit te laten zien in SERP’s (“search engine results page” oftewel de resultaten pagina van een zoekmachine). Productpagina’s zijn het meest belangrijk voor e-commerce sites, daarom wordt de productpagina als eerste onderwerp in dit artikel behandeld.
Er is een nieuwe Magento 2 SEO functie: Fields Auto-Generation. Deze functie helpt om templates in te stellen voor product meta data. Ze worden toegepast op globaal niveau.
De nieuwe instelling is te vinden onder Stores -> Configuration -> Catalog -> Catalog -> Product Fields Auto-Generation

seo-1

Fields Auto-Generation is een geweldig hulpmiddel waarmee veel tijd bespaard kan worden, vooral als een webshop over veel producten beschikt. Er zijn echter ook een aantal nadelen:

  • Als automatisch gegenereerde velden globaal zijn opgezet, kun je ze niet voor gevonden producten in bepaalde categorieën veranderen, bijvoorbeeld voor mannen- en vrouwenkleding.
  • Op dit moment zijn er slechts 3 placeholders die worden ondersteund: {{name}}, {{description}} en {{sku}}. Dit zorgt niet voor veel flexibiliteit.
  • Aanpassingen kunnen gemaakt worden, maar deze instellingen werken niet met terugwerkende kracht. Dit wil zeggen dat ze niet zullen worden toegepast op de bestaande producten. Het is niet handig als je een spelfout hebt gevonden of als je snel iets wilt veranderen.
  • De {{description}} placeholder is misschien niet de beste keuze voor de Meta Description indien de productbeschrijvingen te lang zijn. Als er gebruik wordt gemaakt van {{description}}, zal er zeer waarschijnlijk een melding komen zoals onderstaand:

seo-2

Kort samengevat: de nieuwe Product Fields Auto-Generation functie biedt perspectief, maar heeft op dit moment nog zijn beperkingen.

Je kunt titels en metabeschrijvingen bewerken in de product pagina-instellingen: Product -> Basic Settings -> Search Engine Optimization.
Deze zullen meta data globaal overschrijven via Product Fields Auto-Generation. Op deze manier kunnen producttitels en metabeschrijvingen aangepast worden, maar het zal zeer tijdrovend zijn als je veel producten hebt omdat deze een voor een gewijzigd moeten worden.


SEO VRIENDELIJKE URLS VOOR PRODUCTEN

Er is niets nieuws hier. Een product URL in Magento 2 is gemaakt in overeenstemming met de SKU die is opgegeven. Je kunt de URL veranderen of bewerken als dat nodig is. Deze functie is hetzelfde als in Magento 1, maar valt onder een andere instelling namelijk: Product -> Basic Settings -> Search Engine Optimization.


META TAGS EN SEO-VRIENDELIJKE URLS VOOR CATEGORIEËN

Meta-data voor de categorieën kan worden ingesteld in: Stores -> Configuration -> General -> Design -> HTML Head
Dit kan worden overschreven op een categorie niveau: Products -> Categories -> General Information.
Hier kun je ook kiezen voor een URL voor de categorie op basis van jouw behoeften.


META TAGS VOOR HOMEPAGE

Magento 2 zet de traditie van Magento 1 voort en zet de standaard hoofd paginatitel naar Homepage. Dus een van de eerste dingen die je moet doen wanneer je overschakelt naar Magento 2 is om deze belangrijke tag op de inhoud aan te passen door te gaan naar: Content -> Pages -> Home Page -> Page Information.

seo-3

Meta description en meta keywords kunnen worden gewijzigd in het tabblad “Meta Data”.


VOORVOEGSELS EN ACHTERVOEGSELS VOOR TITEL TAGS

Als je jouw bedrijfsnaam wilt toevoegen het eind of aan het begin van je title-tags zodat deze te zien is op alle pagina’s van de website, kunt je dit doen in: Stores -> Configuration -> General -> Design -> HTML Head

sep-4

AFBEELDING OPTIMALISATIE

Afbeelding optimalisatie speelt een belangrijke rol in de snelheid van een website of webshop en heeft daarom ook invloed op de ranking van jouw site: hoe sneller de site, hoe hoger de ranking in zoekmachines. Helaas heeft Magento 1.x. noch Magento 2 tools voor beeldcompressie.
In Magento 2 kunnen alt-attributen toegevoegd worden voor productfoto’s in: Product -> Basic Settings -> Images and Videos -> Alt Text.
Vergeet niet de “alt tekst” voor jouw bedrijfslogo te wijzigen van “Magento Commerce” naar iets wat gerelateerd is aan jouw bedrijf. Dit doe je in: Stores -> Configuration -> General -> Design -> HTML Head -> Header:

seo-5

CANONICAL TAGS VOOR CATEGORIEËN

Je kunt canonical tags voor categorieën in schakelen in: Stores -> Configuration -> Catalog -> Search Engine Optimization (1)

seo-6

Deze instelling is ook te vinden in Magento 1.x. maar in Magento 2 wordt gegarandeerd dat canonicals ook worden toegepast op gesorteerde en gefilterde pagina’s zoals productlistmode = lijst, product list order = naam, enzovoorts. Dit verkleint de kans op kleine aanpassingen aan de inhoud op jouw site.
Echter, zijn er een paar dingen om te onthouden:

  • In plaats van canonical URL’s, kunnen pagina’s met gesorteerde of gefilterde resultaten “noindexed” worden gezet door uitsluitingen te maken in Google Console of door het toevoegen van meta robots bij dergelijke URL’s: <META NAME = “ROBOTS” CONTENT = “NOINDEX, FOLLOW”>.
  • Het toevoegen van meta robots is vrij problematisch omdat er geen standaard optie hiervoor is in Magento 2. Let erop dat zowel canoncial of noindex-tags niet tegelijkertijd worden gebruikt maar afzonderlijk van elkaar.
  • Als je gebruik wilt maken van pagina’s met toegepaste filters en/of sorteeropties voor SEO door het creëren van landingspagina’s, kan dit alleen bereikt worden met een speciale extensie.
  • Als je ervoor kiest om CanonicalLink Meta Tag voor de categorieën te gebruiken, zullen canoncial tags ook worden toegepast op pagina-resultaten.


CANONICAL TAGS VOOR PRODUCTEN

Je kunt Canonical Tags voor Producten instellen bij: Stores -> Configuration -> Catalog -> Search Engine Optimization. Deze optie komt ook uit Magento 1.x. Maar het blijft de vraag of het mogelijke is om canonical-tags aan te passen en hoe dit gedaan moet worden. Deze vraag blijft onbeantwoord.


CATEGORIE PADEN IN PRODUCT URLS

Als u naar Stores -> Configuration -> Catalog -> Search Engine Optimization gaat, dan heb je een optie om te kiezen om de categorie paden in product URLs in of uit te schakelen. Deze categorie indicatoren zijn goed voor het indexeren en maken de logica van “winkel navigatie” duidelijk. Er zijn een aantal scenario’s met deze instelling in combinatie met canoncial tags:

  • Je kunt ervoor kiezen om geen ‘category path’ toe te voegen aan een product URL. In dit geval zal er geen sprake zijn van bedreigingen van potentiële duplicaten.
  • Als je categorie paden toevoegt aan de adressen van productpagina’s en canoncial uitschakelt, zul je met duplicate content problemen worden geconfronteerd.
  • Als zowel category paths en product canoncial zijn ingeschakeld, zal elke productpagina een canonical hebben dat naar zichzelf wijst, zonder enige categorie aanduiding. Tegelijkertijd zal elk product-URL een category path in zijn adres hebben wat toegankelijk zal zijn vanuit alle categorieën die eraan zijn toegevoegd.


Beheren van site indexing

ROBOTS.TXT

Een van de grootste verbeteringen van Magento 2 in termen van SEO is de mogelijkheid om het bestand “robots.txt” te wijzigen in het Magento 2 admin panel. Dit doe je in: Stores -> Configuration -> Catalog -> Design -> Search Engine Robots:

seo-7
META ROBOTS

Zoals je in de bovenstaande afbeelding kunt zien, zijn standaard meta robots in Magento 2 ingesteld op INDEX, FOLLOW. Dit is correct als je wilt dat jouw site wordt geïndexeerd door Google. Je kunt dan echter geen aanpassingen verrichten op een specifieke pagina. Bijvoorbeeld, als je een duplicate product voor het opzetten van een experiment in Google Analytics maakt, moet er een manier gevonden worden om zoekmachines de toegang tot deze pagina te beperken. Je zou dergelijke URL’s toe kunnen voegen aan het robots.txt bestand, maar dit werkt niet altijd zoals verwacht.


XML SITEMAP

Magento 2 biedt een groot aantal nuttige instellingen als het gaat om het genereren van een XML sitemap. Je kunt deze vinden in: Stores -> Configuration -> Catalog -> XML Sitemap:

seo-8

De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:

  • Alle afbeeldingen kunnen automatisch aan de sitemap worden toegevoegd;
  • Er is een optie om de URL in te dienen van jouw XML-sitemap naar robots.txt.
  • Je hebt een mogelijkheid om het aantal pagina’s per bestand, alsmede de maximale bestandsgrootte, in te stellen.

Maar er is ook slecht nieuws:

  • Er is geen mogelijkheid om te kiezen welke producttypes moeten worden toegevoegd aan de XML-sitemap: gegroepeerd, eenvoudig, configureerbare, etc. Je kunt slechts één type toevoegen, bijvoorbeeld als configureerbare producten bestaan uit twee of meer softwareversies. Elke versie is een eenvoudig product en zal automatisch worden opgenomen in de sitemap, terwijl je alleen de configureerbare versie nodig hebt.
  • Een optie om foto’s in de XML-sitemap toe te voegen is zeker geweldig, maar hoe zit het met andere bestandstypen? Wil je PDF of Microsoft Word-bestanden toevoegen? Dan moet dit handmatig.
  • Je kunt bepaalde pagina’s niet in- of uitsluiten als daar een behoefte naar is.

 

HTML SITEMAP

Er is helaas geen HTML-sitemap beschikbaar in Magento 2, je zult een extensie nodig hebben om er een te maken.


Aanvullende veranderingen

ACHTERVOEGSEL VOOR PRODUCT EN CATEGORIE URLS

Deze nieuwe Magento 2 SEO-functie helpt bij het opzetten van een achtervoegsel voor jouw site pagina’s: Stores -> Configuration -> Catalog -> Catalog -> Search Engine Optimization:

seo-9

In theorie kun je verschillende achtervoegsels voor producten en categorieën gebruiken. Maar je zal er nauwelijks van profiteren als gebruikers verwachten dat een identieke URL-structuur te zien is binnen een site. Bovendien kan het gebruik van verschillende achtervoegsels leiden tot tal van 404 pagina’s: wijzigingen die u in deze velden aanbrengt, zijn retrospectief, maar omleidingen worden niet automatisch aangemaakt. Dus als je vroeger een product had in jouwwinkel.nl/categorie/product.html en het achtervoegsel van de productpagina’s is veranderd naar .ht, zal jouw voorgaande pagina een 404-fout aangeven. Wees dus voorzichtig bij het maken van veranderingen van de achtervoegsels.


MICRODATA/RICH SNIPPETS IN MAGENTO 2

Dit is een grote innovatie van Magento. Bij alle product pagina’s zijn standaard microdata toegevoegd. Er zijn geen instellingen beschikbaar omdat het niet noodzakelijk is. Alle belangrijke tags zijn namelijk al opgenomen:

seo-10

Er zijn alleen product snippets beschikbaar in een standaard Magento 2 configuratie; als je een organisatie wilt toevoegen, moet je dit zelf doen of met behulp van een extensie.


GOOGLE ANALYTICS EN MAGENTO 2

Magento 2 biedt een handig hulpmiddel voor het toevoegen van een Google Analytics code naar uw winkel: Stores -> Configuration -> Sales -> Google API -> Google Analytics:

seo-11

Het enige wat je hoeft te doen is om Google Analytics in te schakelen en jouw tracking ID toe te voegen, dit doe je bij: Admin -> Tracking Info in uw GA-account.
Een ander voordeel is de mogelijkheid om content experimenten mogelijk te maken. Als je dat doet, zul je in staat zijn om een Google Analytics Experiment code toe te voegen aan een product pagina <head> sectie: Product ->Advanced Settings -> Product View Optimization:

seo-12

Maar, het zal nog steeds nodig zijn om een duplicate productpagina te creëren en een noindex tag toe te voegen. Over het algemeen zijn andere aspecten met betrekking tot het opzetten van “split testen” in Magento niet veranderd.
Er is ook een A/B testing tool die veel tijd bespaart tijdens het creëren van experimenten zonder Google Analystics account. Het is momenteel alleen beschikbaar voor Magento 1.x. maar men is bezig met de versie voor Magento 2.


GOOGLE ADWORDS EN MAGENTO 2

Magento 2 ontwikkelaars hebben besloten om hun best te doen en hebben een Google AdWords implementatie gemaakt wat het veel gemakkelijker maakt. Door naar Stores -> Configuration -> Sales -> Google API -> Google AdWords te gaan kun je alle benodigde instellingen bekijken zoals; Conversion ID, Format, Color etc.

Recent Posts