De beste keuze voor online succes

Regels voor retourzendingen

retourzendingen

Niet iedereen blijkt zich te houden aan de wettelijke regels voor retourzendingen. Voldoet jouw webshop aan deze regelgeving?

Michel

Meer weten?
Bel met Michel Doens
073 71 10 333
Of stuur een mail

De Consumentenbond heeft afgelopen zomer onder 200 Nederlandse webwinkels de retourprocedure getest. Wat blijkt? Meer dan de helft van de onderzochte webwinkels houdt zich niet aan de wettelijke regels voor retourzendingen.

 

Geld terugstorten en bezorgkosten

De consumentenbond plaatste bij 200 webshops een bestelling en stuurde de bestelde artikelen binnen twee weken weer terug. Webshops horen binnen 14 dagen het aankoopbedrag naar de consument terug te sturen. Uit de test van de consumentenbond bleek dat 29% van de webwinkels minstens één artikel te laat terug betaalde en 14 webwinkels alle artikelen te laat terugbetaalde.  Sommigen gaven een tegoedbon of alleen de mogelijkheid om een product te ruilen. Dit mag echter niet.  De klant hoort altijd het aankoopbedrag terug te krijgen, zelfs op artikelen met korting, tenzij de klant met een tegoedbon heeft betaald.

Bij een retourzending hoort de organisatie de verzendkosten naar het thuisadres van de consument terug te betalen. Dat is verplicht. De webshop kan echter wel de retourkosten voor de rekening houden van de klant. Het is niet verplicht voor webshops om retourneren gratis te maken voor klanten.

 

Wat zijn de regels?

Weet jij wat de regels zijn voor retourzendingen? Lees deze hier nogmaals na. Voorkom overtredingen en boze klanten door je retourprocedure goed te laten verlopen!

 

Houdt onze blogsite in de gaten voor alle laatste updates, nieuws, ontwikkelingen, tips&tricks en nog vele meer! Volg ook onze social media en blijf volledig op de hoogte!

Scroll Up