6 manieren waarop Akeneo PIM een onverslaanbare ROI levert

Betere conversiepercentages PIM-tools worden ingezet voor het helpen verhogen van de conversieratio’s door betere kwaliteit en completere productinformatie. Met verbeterde productinformatie verhoogt PIM de zoekfunctionaliteit en Google-indexering. Dit helpt zowel de conversieratio als de gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Hier is een voorbeeld van hoe PIM kan helpen de online verkoop te verhogen: Denk aan een…

Akeneo PIM systeem

Betere conversiepercentages

PIM-tools worden ingezet voor het helpen verhogen van de conversieratio’s door betere kwaliteit en completere productinformatie. Met verbeterde productinformatie verhoogt PIM de zoekfunctionaliteit en Google-indexering. Dit helpt zowel de conversieratio als de gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Hier is een voorbeeld van hoe PIM kan helpen de online verkoop te verhogen:

Denk aan een e-commercesite die 10.000.000 hits per jaar krijgt. Deze website heeft een normale conversieratio van 2% en genereert jaarlijks 200.000 bestellingen. Het implementeren van Akeneo PIM geeft hen een relatieve toename van 3% in conversieratio, wat zich vertaalt naar een nieuwe conversie van 2,06%. Nu zullen dezelfde 10.000.000 hits 206.000 bestellingen per jaar genereren. Vermenigvuldig het verschil, 6000, met uw gemiddelde bestelwaarde (AOV) en u krijgt de omzetstijging die u kunt verwachten op basis van uw nieuwe PIM. In dit scenario zou deze handelaar met een AOV van € 100,- extra € 600.000 aan inkomsten per jaar uit zijn PIM genereren. Niet slecht!

Minder retouren

Het gaat natuurlijk niet alleen om het overtuigen van klanten om uw producten te kopen – het gaat er ook om ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn met hun aankoop en het product niet terug te sturen. Retouren vormen een groeiend probleem voor retailers – naar schatting wordt tot 40% van de online bestellingen geretourneerd door klanten – en als we duimen dat een gemiddelde retourzending de winkelier ongeveer € 25 per retour kost, is het gemakkelijk te berekenen hoe ongelooflijk groot dit item is van de retourkosten.

Het verlagen van de respons kan een enorme impact hebben op het resultaat. Veel retourzendingen worden veroorzaakt door het feit dat het product dat ze hebben gekocht, verkeerd werd voorgesteld aan de klant. Met andere woorden, productinformatie van slechte kwaliteit en slechte productervaring leiden tot hogere retourpercentages. De controle- en samenwerkingsmogelijkheden die een PIM biedt, garanderen dat retailers een betere productervaring kunnen bieden. Daarom nemen de meeste van onze particuliere klanten een rendementsreductie van 10% op in hun ROI-model.

Blijf bij onze handelaar uit het vorige voorbeeld, onthoud dat hij 200.000 transacties per jaar doet. Als 30% van die transacties wordt geretourneerd door klanten, zijn dat 60.000 retouren per jaar. Tegen een prijs van € 25 per retour heeft deze winkelier een negatief saldo van € 1,5 miljoen in de boeken – auw! Door het retourpercentage met ongeveer 10% te verlagen, neemt het aantal retouren met 6.000 af. Het nieuwe, lagere responspercentage van 27% betekent dat het bedrijf slechts 54.000 retouren heeft, wat het bedrijf ongeveer € 150.000 bespaart.

Efficiënte verrijking

We kennen allemaal het gezegde: tijd is geld. Maar voor retailers, vooral in de moderne omnichannelwereld, is dat niet alleen een oud gezegde – het is een feit. Voor onze klanten betekent de nauwe samenwerking rond het verrijken van productdata met behulp van een PIM gelukkig dat minder medewerkers productdata kunnen verrijken in een veel kortere tijd.

Dealers vertellen ons steeds dat een PIM de werkdruk aanzienlijk vermindert. Om de productiviteitskosten in verband met productverrijking te bepalen, analyseren onze retailers hoeveel fulltime medewerkers de productgegevens op de een of andere manier beheren. Vervolgens berekenen ze het gemiddelde hoeveel uur die medewerkers aan productdata besteden. Ten slotte vertellen de meeste leidinggevenden ons dat ze een 5x hogere productiviteit van hun werknemers verwachten (klinkt hard, maar het is echt te doen zonder stress voor je MA). Dit geeft ons alle datapunten die u nodig heeft om uw productiviteitskosten te berekenen.

Laten we teruggaan naar ons voorbeeld van een retailer. Vandaag hebben ze 10 medewerkers die gemiddeld € 50.000 verdienen en elk 25% van hun tijd besteden aan productverrijking, wat het bedrijf ongeveer € 125.000 kost. Met een PIM kan de verrijkingstijd echter met minimaal 50% worden verminderd, wat € 62.500 aan kosten bespaart.

Snellere time-to-market

Snellere verrijking kan uw bedrijf niet alleen helpen geld te besparen, maar ook meer inkomsten te genereren. Een groot pijnpunt voor retailers is dat de tijd die nodig is om een ​​nieuwe SKU klaar voor verkoop te lanceren, zo extreem lang is. Het is gebruikelijk om te horen dat het 6 weken of langer duurt om alle juiste gegevens te verzamelen, alle kenmerken in te vullen, ervoor te zorgen dat ze correct zijn en ze vervolgens in alle verkoopkanalen in te vullen.

Veel van deze retailers hebben bijvoorbeeld producten die vandaag verzonden zouden kunnen worden, maar ze moeten wachten met duimen draaien (ten koste van veel geld) totdat het verrijkingsproces van de productgegevens is voltooid. Als al die downtime wordt vermenigvuldigd met alle nieuwe SKU’s die elk jaar worden geproduceerd, lopen de verliezen op. Het is aangetoond dat een PIM retailers in staat stelt nieuwe producten tot 80% sneller op de markt te brengen. Wat betekent dit in de echte wereld? De eenvoudigste manier om de waarde van het verbeteren van de time-to-market in te schatten, is door te beginnen met een schatting van het aantal nieuwe producten dat u elk jaar op de markt brengt. Pas vervolgens uw gemiddelde verkoopprijs toe op elk van die SKU’s. Met behulp van deze gegevens kunt u de waarde schatten die deze SKU’s dagelijks aan uw bedrijf toevoegen. Ten slotte, als je die dagelijkse waarde vermenigvuldigt met het aantal dagen dat een PIM zoals Akeneo je markttijd verkort, krijg je je ROI.

De eenvoudigste manier om deze statistiek te berekenen, is met een set metrische gegevens. De eerste zegt dat als ik momenteel € 20.000.000 per jaar genereer met mijn 50.000 SKU’s, ik € 22.000.000 zou moeten genereren met 10% meer of 5.000 extra SKU’s.
De volgende verhoudingsvergelijking zegt dat als ik in 365 dagen  2.000.000 aan extra omzet verdien, ik € 5.479,45 per extra dag verkoop zou moeten verdienen. Nu ik de opbrengst per dag weet die ik van mijn nieuwe SKU’s kan verwachten, kan ik berekenen hoeveel extra opbrengst ik kan krijgen door de time-to-market te halveren. In dit geval verdient onze handelaar €115.068 door de time-to-market met 50% of 6 tot 3 weken te verkorten.

Eenvoudige catalogusuitbreiding

Zodra u conversie- en rendementspercentages heeft ingesteld en uw verrijkings- en time-to-market-processen heeft versneld, is het tijd om uw PIM naar een hoger niveau te tillen door deze te gebruiken om uw productlijn uit te breiden.

Veel van onze klanten vertellen ons zelfs dat ze hun catalogus hebben kunnen uitbreiden door eindeloze gangpadcapaciteiten te gebruiken (een eindeloze productplank, zelfs voor producten die momenteel uitverkocht zijn maar binnenkort weer beschikbaar zullen zijn, bijvoorbeeld “Reserve”, “Notify mij wanneer beschikbaar”). Sommigen werken in eerste instantie met dropshipping-leveranciers, anderen creëren hun eigen marktplaatsen en weer anderen kunnen grotere en betere productlijnen op voorraad houden. Hoe je het ook aanpakt, meer producten betekenen meer omzet, en het is allemaal mogelijk dankzij onze PIM.

De retailer in ons voorbeeld heeft onlangs besloten om ongeveer 10.000 SKU’s aan hun catalogus toe te voegen, 2500 in elk van de volgende 4 kwartalen. Door dezelfde verhouding te gebruiken die we hebben gebruikt in het gedeelte Time to Market, kunnen we beginnen in te schatten wat deze nieuwe SKU’s voor het bedrijf betekenen. Als onze retailer € 20 miljoen verdient met 50.000 SKU’s, hoeveel verdienen ze dan met 60.000 SKU’s? Met behulp van PIM kunnen ze tot € 125.000 aan nieuwe inkomsten genereren, afhankelijk van wanneer de producten worden gelanceerd en of ze worden gezien als kernproducten of accessoires.

Eenvoudige uitbreidingen van verkoopkanalen

We kunnen u niet alleen helpen het aantal producten dat u verkoopt te vergroten, maar ook het aantal kanalen dat u verkoopt. Veel van onze klanten hebben onze PIM zelfs gebruikt om productgegevens eenvoudig te verzamelen en te distribueren naar al uw verschillende verkoopkanalen.

Potentiële klanten vinden het gemakkelijker om uw producten te vinden door het aantal verkoopkanalen waarlangs uw producten beschikbaar zijn te vergroten. Dat betekent dat ze eerder geneigd zijn om te kopen – hoeveel toegevoegde waarde kunnen nieuwe verkoopkanalen voor uw bedrijf opleveren?

Eerst neem je het aantal nieuwe kanalen waarop ze willen gaan verkopen. Vermenigvuldig dat aantal met het aantal producten dat ze daar willen verkopen. Onze retailer wil bijvoorbeeld 3 nieuwe kanalen openen, die elk gemiddeld 2500 van zijn producten verkopen. Omdat het enige tijd zal duren voordat het nieuwe kanaal operationeel is, schatten we dat een nieuw kanaal in eerste instantie 5% van de waarde van hun bestaande bedrijf zal opleveren of – in het geval van ons voorbeeld als retailer – ongeveer € 150.000 aan inkomsten.

Behaal de beste ROI in zijn klasse met Akeneo PIM

Voor verkopers die volledig profiteren van een PIM, is de ROI ongetwijfeld superieur. Ze zullen de vruchten plukken van een hoger eCommerce-conversiepercentage, de voordelen van een lager retourpercentage en ze zullen in minder tijd meer producten kunnen verrijken met minder personeel. Van daaruit ontwikkelen ze nieuwe verkoopkanalen en onderzoeken ze zelfs of ze aanvullende producten kunnen aanbieden of hun eigen marktplaats kunnen worden. Samengevat heeft onze retailer van € 20 miljoen bijna € 1 miljoen aan nieuwe inkomsten gegenereerd en ongeveer € 212.500 aan kosten bespaard door gebruik te maken van Akeneo PIM.

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Consultant
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.