Black Friday e-commerce tips voor jouw (web)shop

Deze online ‘feestdag’ is niet meer weg te denken voor consumenten. Wij vertellen je hoe je jouw webshop klaar maakt voor Black Friday gekte! Aanbiedingen, kortingen en heel veel acties. Black Friday staat er bekend om. De uit Amerika komende feestdag begint haar wortels te leggen in Nederland. Maar wat is het precies? Black Friday…

Black Friday e-commerce tips

Deze online ‘feestdag’ is niet meer weg te denken voor consumenten. Wij vertellen je hoe je jouw webshop klaar maakt voor Black Friday gekte!

Aanbiedingen, kortingen en heel veel acties. Black Friday staat er bekend om. De uit Amerika komende feestdag begint haar wortels te leggen in Nederland. Maar wat is het precies? Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving en wordt beschouwd als het begin van het seizoen van de kerstaankopen. De Amerikanen zijn er gek op. Vele winkels stunten met acties en grote kortingen om men maar te lokken. Een lusthof voor de echte koopjesjagers. Maar ook een onmisbare kans voor onze retailers!

Waar komt het vandaan?

De naam ‘Black Friday’ komt oorspronkelijk uit de Amerikaanse stad Philadelphia en werd voor het eerst gebruikt rond 1965. De verwijzing werd gelegd naar de enorme verkeersdrukte op de dag na Thanksgiving. Maar er bestaan meerdere theorieën over de origine van Black Friday. Een alternatieve theorie zegt namelijk dat op die dag retailers voor het eerst in het jaar “in het zwart” komen te staan. Het was namelijk de gewoonte om de verliezen met een rode pen te schrijven en de winsten aldus in het zwart.

Black Friday is dus niet alleen een paradijs voor de “bargain hunters” maar ook voor de (online) retailers. Hier is alles dat jij moet weten om jouw (web)shop optimaal in te zetten voor deze aankomende feestdag!

Maar ten eerste, wanneer is het? Dit jaar zal Black Friday vallen op 23 november.

Cyber Monday

Cyber Monday is de eerste maandag na Black Friday en wordt gezien als tegenhanger en verlengstuk van Black Friday. Het begon namelijk met hoge kortingen in winkels om hier mensen heen te trekken. Wat uiteindelijk een averechts effect creëerde: door immense drukte konden sommige winkels én mensen het niet meer aan. Als tegenhanger kwam dus Cyber Monday, deze ‘feestdag’ volgt na de vrijdag en staat vaak in het teken van nog meer korting maar dan op online bestellingen. Vele grote partijen als Bol.com, MediaMarkt en de Bijenkorf doen hier aan mee, maar ook steeds meer kleinere webshops sluiten zich aan. Cyber Monday valt dit jaar op 26 november.

Promoot vooraf

Door de vele acties kan het lastig zijn om op te vallen. Het is daarom belangrijk vooraf te promoten. Maak de consument nieuwsgierig. Geef een tipje van de sluier van wat hen te wachten kan staan tijdens Black Friday ÓF Cyber Monday. Maar geef niet te veel weg. Je wilt natuurlijk niet onder de massa bedelven. Deel je acties: waar e-mailmarketing bijvoorbeeld effectief is voor conversie, maakt social media zich weer nuttig voor vele entertainende aankondigingen.

Geef serieuze, maar ook creatieve kortingen!

Consumenten verwachten serieuze kortingen. Dit weekend staat bekend om de enorme kortingen en acties. Moet je dan overal korting op gaan geven? En op het gehele assortiment? Zeker niet. Er zijn vele webshops die op bepaalde producten korting geven of vanaf een bepaald bedrag.

Maar je kan het ook vanuit een andere route aanvliegen. Om boven de massa uit te stijgen kwam CoolBlue bijvoorbeeld met Blue Friday. “Blue Friday: Black Friday, maar dan gewoon een week eerder.” Hier gaven zij de kortingen van Black Friday, maar dan een week van te voren. Een effectieve manier om de rest letterlijk voor te zijn.

Ben je inmiddels door alle andere drukte wat laat met het houden van voorafgaande acties? Wellicht klinkt een ‘after-party’ dan beter. Of ga creatief te werk in het weekend zelf, geef tijdsgebonden acties: “Nog maar [..] producten over!”.

Denk mobiel

Mobiele aankopen stijgen sneller dan ooit. Steeds meer mensen shoppen mobiel. Het is daarom uiterst belangrijk hierop in te spelen. E-mailmarketing kan hier een goede start zijn, neem hierop een variant die kort en krachtig is (voor mobiel).  Maar zorg ook dat je webshop mobielvriendelijk is.

Daarnaast is het ook van belang dat je webshop er op-en-top uitziet. Benoem je acties in je webshop met bijvoorbeeld opvallende banners op je homepage, productpagina’s of in het winkelwagentje. Een goede tool van Shopware hierin is Digital Publising, een tool waarmee je geheel eenvoudig dynamische banners kunt bouwen en plaatsen in je webshop. Een goede toevoeging om in te spelen op de gebruikerservaring.

Als laatste, zorg dat je het aankunt

Zorg dat je aankunt wat je beloofd. Ben je klaar qua verzending of geef je niet te veel korting? Mocht Black Friday net een stapje te ver gaan, begin dan eens met Cyber Monday of stunt eens een keer met andere evenementen en kijk wat het voor jou merk doet.

Ben je wat aan de late kant met het ondernemen van enkele van deze tips, maar wil je nog steeds stunten met producten en goede kortingen? Geen zorgen, want ook de feestdagen komen er aan en ook daar zijn mensen die net wat aan de late kant zijn of een actie/korting goed weten te waarderen. Nog meer tips over hoe jij je webshop feestdag-klaar kunt krijgen? Kijk dan hier hoe je met deze holiday plug-ins jouw webshop in de kerststemming kunt krijgen!

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Partner
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.