Drie splinternieuwe edities Shopware

De ontwikkelingen in de e-commerce wereld staan niet stil. Nieuwe technieken volgen elkaar snel op om te kunnen voldoen aan de veranderende klantbehoeften. De customer experience en personalisatie worden steeds belangrijker, om even twee voorbeelden te noemen. Om klanten online nog beter te bedienen, hebben bedrijven specifieke behoeften en eisen waaraan het e-commerce platform moet…

De ontwikkelingen in de e-commerce wereld staan niet stil. Nieuwe technieken volgen elkaar snel op om te kunnen voldoen aan de veranderende klantbehoeften. De customer experience en personalisatie worden steeds belangrijker, om even twee voorbeelden te noemen. Om klanten online nog beter te bedienen, hebben bedrijven specifieke behoeften en eisen waaraan het e-commerce platform moet voldoen. Platform ontwikkelaars kunnen dan natuurlijk niet achterblijven, dat geldt ook voor Shopware.

Productportfolio van Shopware breidt uit

Limitless evolution, zo luidt Shopware haar nieuwe tijdperk in. En dat niet alleen, ook drie splinternieuwe edities maken hun intrede: Rise, Evolve en Beyond. Wat betekent dit voor het bestaande aanbod? Niets voor de Community Edition, deze blijft gratis en verandert niet. De edities Enterprise en Professional komen te vervallen en maken plaats voor de drie nieuwkomers, die in dit blogbericht verder worden toegelicht. Elke editie heeft zijn eigen support level. Van basis ondersteuning voor Rise tot premium ondersteuning voor Beyond. Zo biedt Shopware voor elk pakket een duidelijk service systeem dat past bij de complexiteit van het pakket.

Met een vernieuwd productportfolio richt Shopware zich volledig op de uitdagingen van middelgrote bedrijven. Dat houdt onder andere in dat het gehele Shopware portfolio vanaf nu beschikbaar is in zowel een self-hosted omgeving, als in een cloud versie. Headless commerce wordt hierdoor beter ondersteund, nu ook SaaS en PaaS platformen beschikbaar worden. Op deze manier wil Shopware haar klanten maximale flexibiliteit blijven bieden met de keuze voor een schaalbare, optimale en individuele oplossing. Een grote focus op klantbeleving, onderscheidende features voor customer experience en de toenemende vraag naar automation waren de drijfveren voor deze ontwikkeling.

Shopware Rise

Shopware Rise is geschikt voor startende B2C- en D2C-ondernemingen met een groeiambitie op de online markt. Deze ondernemingen kunnen met Shopware Rise werken aan een sterk online merk, de online shopbeleving optimaliseren, omnichannel e-commerce toepassen en workflows automatiseren. Retourmanagement features en blog items zijn voorbeelden van de functionaliteiten binnen Rise.

Shopware Evolve

Deze editie volgt op Shopware Rise en is geschikt voor de meer volwassen retailers die internationaal actief zijn. Shopware Evolve heeft dezelfde functionaliteiten als Rise én meer. Evolve heeft een uitgebreide B2B-Suite wat deze editie – naast B2C – ook geschikt maakt voor de B2B-markt. Andere features waar je op mag rekenen binnen deze Shopware editie zijn onder andere de Shopware Publisher, voldoende mogelijkheden voor design en content, advanced search, flows voor promotionele acties en een additionele omgeving om zaken te testen.

Shopware Beyond

De laatste en meest uitgebreide van de drie: Shopware Beyond. Het is niet voor niets de laatste in de rij. Deze editie biedt onder andere maximale flexibiliteit, next level customer experience, zeer uitgebreide automation mogelijkheden en is geschikt voor grote spelers op de online markt. Wil je alle functionaliteiten van Shopware kunnen gebruiken? Beyond got you covered. Voorraadbeheer, B2B-suite, self service retour management, omnichannel commerce, personalised customer journeys, functionaliteiten voor abonnementen en nog veel meer. Het behoort allemaal tot het pakket van Shopware Beyond.

Wijziging in het pricing-model

Ontzettend mooi al deze ontwikkelingen, maar welke investering staat daar tegenover? Het pricing-model van Shopware gaat op de schop. Er komt een nieuw licentiemodel: Shopware stopt met vaste fees en wil meedelen in het succes van de klant. De nieuwe kosten bestaan uit twee elementen:

1. Een vast maandelijks bedrag voor de editie Rise, Evolve of Beyond.
2. Een bedrag dat wordt gebaseerd op de Gross Merchandise Volume.

Elke editie heeft een limiet voor de omzet versus de maandelijkse fee die jij betaalt.
Bij bedrijven met kleine marges en grote omzetten kan ook gerekend worden met de gemiddelde orderwaarde, in plaats van de Gross Merchandise Volume. Met deze wijziging in het pricing-model volgt Shopware andere e-commerce ontwikkelaars in de markt.

Heeft dit gevolgen voor bestaande Shopware shops?

Heb jij een bestaande webshop in Shopware, dan wil je natuurlijk wat deze ontwikkelingen voor jou betekenen. Shopware Professional en Enterprise komen te vervallen, dus zullen shops in deze systemen op termijn vervangen moeten worden door een van de nieuwe edities. Rekening houdend met de overeenkomstige functionaliteiten, toekomstige uitbreidingen en de beste match, adviseert Shopware hierin het volgende:

  •  Shopware 6 Professional → Shopware Evolve
  •  Shopware 6 Enterprise → Shopware Beyond
  • Shopware 5 Professional → Shopware Rise
  • Shopware 5 Enterprise → Shopware Beyond

Bestaande shops worden zonder additionele kosten gemigreerd en de lopende support contracten blijven geldig tot de einddatum van het contract.

Nog vragen?

Heb je vragen over deze nieuwe ontwikkelingen? Wil je meer weten over de consequenties voor jouw webshop? Of overweeg jij het platform Shopware voor jouw webwinkel? Wat je vraag ook is, onze technische uitblinkers denken graag met je mee! Neem contact met ons op voor meer informatie of een advies op maat.

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Consultant
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.