Customer Streams van Shopware

Customer Streams monitoren het gedrag van jouw klanten en laat jouw je webshop hier op af stemmen. Personaliseer jouw webshop met Customer Streams en verhoog je conversie! Shopware maakt gebruik van diverse marketingtools. Customer Streams is er hier een van. In dit blog lees je alles over wat het inhoudt en hoe jij het inzet…

Customer Streams

Customer Streams monitoren het gedrag van jouw klanten en laat jouw je webshop hier op af stemmen. Personaliseer jouw webshop met Customer Streams en verhoog je conversie!

Shopware maakt gebruik van diverse marketingtools. Customer Streams is er hier een van. In dit blog lees je alles over wat het inhoudt en hoe jij het inzet binnen jouw Shopware webshop.

 

Wat zijn Customer Streams?

Met Customer Streams krijgen webshops beheerders de kans om zich volledig te focussen op de individuele behoeften en wensen van hun klanten. De tool monitort het gedrag van klanten en heeft vervolgens de kracht om de webshop af te richten op de interesses van deze specifieke individu. Met Customer Streams in de backend van jouw Shopware webshop, kun je klanten targetten door gebruik te maken van individuele streams.

Met dit dynamische filter is het mogelijk om te segmenteren op klantgedrag. Op basis van het gemeten gedrag past de webshop zich aan. Denk daarbij aan segmenteren op voorgaande aankopen, omzet of het toebehoren tot een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld demografisch of gender). Vervolgens zal die content die tot die individu toebehoort, getoond worden.

Niet alleen het personaliseren van de webshop wordt daardoor makkelijker, ook gerichte marketingcampagnes bieden meer input voor personalisatie, zoals nieuwsbrieven of kortingsactie’s. De Streams worden dus aangepast om inhoud weer te geven die past bij de individuele interesses van jouw klant. Er zijn meer dan twintig standaard mogelijkheden voor het segmenteren op klantgedrag.

Bijvoorbeeld

Laten we een eenvoudig voorbeeld scheppen. Stel je hebt een webshop in vrouwenkleding en hebt twee klantstromen voor twee verschillende scenario’s. In Stream 1 zitten klanten die hebben gekocht en in Stream 2 zitten klanten die niet hebben gekocht. Wanneer klanten jouw webshop bezoeken, belandden zij in één van deze twee Streams: of ze hebben iets gekocht óf ze hebben niets gekocht en hebben vervolgens de webshop verlaten. Gebaseerd op deze gegevens, bepaal jij hoe deze klant jouw webshop de eerstvolgende keer ziet!

Als een klant jouw webshop bezoekt en deze een leuk t-shirt koopt, zal deze klant bij het eerstvolgende bezoek bijvoorbeeld bijpassende broeken, schoenen of jasjes vinden. Wanneer het t-shirt bij het eerste bezoek niet gekocht is, zal deze bezoeker bij het eerstvolgende bezoek niet alleen het laatst bekeken t-shirt zien, maar ook vergelijkbare producten.

Doordat de Customer Streams dit soort gedrag monitort, speelt het in op de behoeftes van een specifieke klant en probeert deze klant te verleiden tot kopen. Wellicht had deze klant een twijfel bij het kopen van het t-shirt en besloot het als nog niet te kopen. Nu dat we deze informatie hebben

Nu weten we wat ze bekeken heeft en kun je haar de volgende keer vergelijkbare t-shirts laten zien, welke misschien wel leuk genoeg zijn.

Hoe werken Customer Streams?

Echter krast het bovenstaande voorbeeld slechts een oppervlak van de mogelijkheden. De diepe integratie van de Customer Stream module in Shopware biedt vele personalisatiemogelijkheden. In Shopping Worlds kunnen landingspagina’s aangemaakt worden met ieder een eigen Stream toegewezen. Zo krijgen bijvoorbeeld mannen en vrouwen een andere startpagina. Maar hoe werkt het nou precies?

Shopware bestaat uit dynamische en statische klantstromen, welke op ieder gewenst moment aangemaakt en beheert kunnen worden. Bij dynamische Streams wordt het klantbestand regelmatig geanalyseerd en gedistribueerd naar de bijhorende Stream. Wijzigingen in het klantgedrag worden bijgehouden en het klantaccount wordt vervolgens automatisch verplaatst van de ene naar de andere Stream. Het herberekenen gebeurt dus automatisch. Zodra een nieuwe klant wordt aangemaakt, welke voldoet aan de benoemde criteria, zal deze wederom automatisch aan de toegewezen Stream behoren. Deze vulling wordt volmaakt via een CronJob.

Bij statische Streams daarentegen kun je klantaccounts handmatig toevoegen en deze Streams blijven ongewijzigd.

Naadloze integratie

Customer Streams zijn naadloos geïntegreerd en kunnen worden gebruikt voor:

  • Nieuwsbrieven: definieer de ontvangers van de nieuwsbrief
  • Shopping Worlds: toon alleen Shopping Worlds als de gebruiker deel uitmaakt van een specifieke Customer Stream.
  • Vouchers
  • Exports
  • Advanced Promotions Suite

Verschil Customer Streams & Product Streams

Customer Streams en Product Streams zijn twee tools welke veel van elkaar weg hebben en worden dan ook vaak door elkaar gebruikt. Technisch gezien zijn de Customer Streams een logische evolutie van de reeds bestaande Product Streams.

Customer Streams monitoren het gedrag van klanten en geeft vervolgens de mogelijkheid om jouw webshop af te laten stemmen op de interesses van deze specifieke persoon. Waarbij Product Streams de aandacht trekken naar specifieke assortimenten welke in de backend zijn gedefinieerd. Zo kunnen bijvoorbeeld de nieuwste producten van een bepaald merk, prijs of categorie worden weergegeven. Product Streams worden op beslissende punten van jouw shop weergegeven.

Customer Streams aanmaken?

Video is coming soon! Wil jij nu al meer weten? Neem contact met ons op en wij helpen je!

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Partner
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.