De beste keuze voor online succes

PIM systeem: waarom en wat doet het?

Akeneo PIM systeem

Met een PIM systeem beheer, verrijk en exporteer je al je productdata op één centrale plek. Dit kent vele voordelen op gebied van conversie, customer experience, efficiëntie en foutgevoeligheid. Deze koppelen wij naadloos met jouw e-commerce platform.

Michel

Meer weten?
Bel met Michel Doens
073 71 10 333
Of stuur een mail

Voor een goed converterende webshop en een succesvolle omnichannel strategie is het belangrijk om de productinformatie op orde te hebben. Hiervoor maken wij gebruik van het PIM systeem Akeneo.

Wat is een PIM systeem?

PIM staat voor Product Information Management en is een tool waarmee je eenvoudig je productdata beheert, verrijkt en koppelt aan andere systemen binnen of buiten je organisatie.

Een PIM systeem is de centrale opslagplaats van al je productdata. Deze informatie wordt geïmporteerd vanuit andere systemen, bijvoorbeeld je ERP-pakket, vervolgens verrijkt binnen de PIM (met bijvoorbeeld tags, marketingteksten of taalversies) en tot slot gedistribueerd naar het gewenste verkoop of e-commerce kanaal. Dit kan zijn je webshop, een app, Instagram, kassasysteem of software waarmee bijvoorbeeld brochures worden opgemaakt. 

Het is belangrijk om zorgvuldig met je productdata om te gaan. Een PIM systeem maakt het sneller en eenvoudiger om boeiende productervaringen te creëren en te leveren.

Wat doe je met een PIM systeem?

Alle data worden geïmporteerd vanuit verschillende bronnen en dat ga je centraliseren in één systeem. Het is nogmaals één systeem met daarin al je productdata en kunt het gebruiken in alle overige systemen waar dat je dat weer nodig hebt.

Binnen bedrijven die nog niet werken met PIM, wordt de productinformatie vaak beheerd in diverse databases en systemen. Daardoor ontbreekt vaak een totaaloverzicht, wordt de productdata per systeem op verschillende manieren vastgelegd of is de productdata niet correct, up-to-date of compleet.  

Productdata is vaak ingewikkeld, foutgevoelig en neemt veel kostbare tijd in beslag. En dat is niet wat we willen. Met een PIM systeem is er één centrale plaats in het bedrijf voor al je productdata. 

Met een PIM systeem verzamel je productdata uit verschillende bronnen en centraliseer je het in één systeem. Binnen de PIM voeg je missende productdata toe (verrijken). Vervolgens vertaal je de productdata in meerdere talen binnen één systeem en controleer je de voortgang en de kwaliteit van de verrijkingen. Tot slot is het tijd om te distribueren en wordt de geoptimaliseerde productdata verstuurd naar de gewenste kanalen en systemen. 

Waarom een PIM systeem?

Het gedrag van consumenten en hun verwachtingen veranderen. Productinformatie wordt daardoor steeds belangrijker. Men verwacht dat er voldoende én correcte productdata beschikbaar is. Gedetailleerde productcontent is een essentieel onderdeel geworden van een goede customer experience.

Een PIM systeem biedt hierin vele voordelen en worden diverse redenen genoemd waarom jij met een PIM systeem zou moeten werken. We lichten er graag enkele voor je toe:

Verhogen van de conversie met PIM

De online omzet was in Nederland 17,8% hoger in 2018 dan in 2017, webshops hebben ruim 13% meer omgezet en de online omzet van winkels met daarnaast een webshop groeide met bijna 26%. Hoe zorgt goede productdata voor meer conversie?

Productdata draait allemaal om het geven van een goede ervaring voor (potentiële) kopers. Wat je mist bij online aankopen is dat men het niet kan proberen, vasthouden, voelen, zien of gebruiken. Deze informatie moet je aanreiken door middel van je productdata: goede duidelijke foto, omschrijving, functionaliteiten, producteigenschappen, etc.

Bij een slechte ervaring zal een consument vrij snel afscheid nemen van een bepaald merk/product. Wanneer een consument daarentegen een goede ervaring heeft gehad met je product is de kans op herhaalaankopen vele malen groter, is deze positiever over je product/merk tegenover andere, schrijft hij of zij wellicht een goede review of inspireren zij andere tot aankoop.

Het is van belang het zo goed en gemakkelijk mogelijk te maken voor de consument. Juist productdata helpt hierbij enorm.

Product Experience Management

PIM is de basis voor het managen van productdata en zoals al eerder aangegeven: een PIM systeem zorgt ervoor dat je op eenvoudige en snellere wijze een boeiende productervaring kan creëren en leveren aan (potentiële) klanten. Wanneer je je productdata goed beheert, kan je inspelen op enkele belangrijke fases van een aankoop proces.

Ieder aankoop proces begint bij inspiratie, oriëntatie en vergelijken. Dit is het moment dat je een consument wilt voorzien van zo veel mogelijk goede en correcte informatie. Tegelijkertijd wil je ook de controle hebben over waar en wanneer je deze informatie toereikt.

In de inspiratie fase wil je wellicht jouw doelgroep kunnen verleiden tot jouw product met bijvoorbeeld mooie afbeeldingen op het juiste kanaal. In de oriëntatie- en vergelijkingsfase wil je vervolgens functionele informatie presenteren, zoals producteigenschappen of bepaalde functionaliteiten.

Wanneer een consument over gaat tot aankoop is het belangrijkste dat het product doet en overkomt zoals beschreven en aangegeven stond. Al is dit niet het geval, zal deze consument het waarschijnlijk gaan zien als een slechte ervaring.

Verlagen van het retour percentage

Nederland kent het hoogste retour percentage van Europa. Hoe komt dit? De verwachting van een product na online aanschaf wijkt af van het daadwerkelijk ontvangen product. Denk bijvoorbeeld aan verkeerde maten, pasvormen die niet (goed) beschreven zijn, vreemde wasvoorschriften of kleuren die niet goed zichtbaar zijn. Als we kijken naar de markt komt dit vaak vanuit missende, basale of foutieve productinformatie. PIM helpt je hierbij.

Foutieve data

Desondanks je denkt dat het jou niet overkomt: foutieve data blijft bij zich bij iedereen voorkomen. Productdata is gewoonweg foutgevoelig, maar enorm belangrijk. Wat we vaak terug zien binnen bedrijven zonder een PIM systeem, is het werken met eindeloze losse (Excel) bestanden. Excel bestanden zijn ten eerste al foutgevoelig door de opzet en werking van Excel. Ten tweede komen er telkens verschillende versies van bestanden die één product aan het bewerken zijn, waar vaak ook nog eens meerdere mensen mee bezig zijn.

Efficiënt werken

Naast dat een PIM groot effect heeft op (potentiële) klanten, biedt het een hoge mate van efficiëntie op intern vlak. Productinformatiemanagement is enorm tijdrovend. Daarom is efficiëntie erg belangrijk. Zorg voor één centraal systeem voor je productdata en neem afscheid van het werken in losse (Excel) bestanden. Behoud controle en overzicht over je productdata, zodat foutieve data wordt voorkomen. Een PIM zorgt voor een snelle methode voor het selecteren en verrijken van producten en voorkomt tegelijkertijd het onnodig, dubbel en handmatig invoeren van productinformatie in je diverse kanalen. Tot slot, zorgt een PIM systeem dat men alleen werkt aan dat wat voor hen interessant is, vanwege een rechten en rollen systeem dat af te stemmen is op persoonlijke werkzaamheden. Hiermee verhoog je onder andere de efficiënte, doordat men alleen met relevante data bezig is.

Verkorten van de time-to-market

Wanneer de productdata is verrijkt en gecontroleerd, is het belangrijk dat het zo snel mogelijk geschikt is voor verkoop. Om een verkorte time-to-market te realiseren, moet snel en efficiënt geëxporteerd kunnen worden. Met een PIM systeem bepaal je eenvoudig welke productinformatie op welk kanaal wordt getoond. Lever de meest relevante productinhoud op het juiste moment, op de juiste plaats.

Naast dat goede productinformatie directe invloed heeft op je conversie, de ervaring van de consument, retouren en efficiëntie, biedt een PIM systeem je ook consistentie en een uniforme klantbeleving.

Akeneo PIM

Door gebruik te maken van Akeneo, een Product Information Management tool (PIM systeem), bieden we je de mogelijkheid om alle productinformatie eenvoudig en optimaal te beheren. We koppelen Akeneo naadloos met jouw e-commerce omgeving.

Akeneo is een open source PIM systeem met een grote community. Het biedt vele extra functies en mogelijkheden voor het managen van productinformatie, zoals Workflow Manager, Akeneo Dashboard, Bulk Update, Rule Manager, Attribute Groups en Advanced Rights Management.

Het bedrijf is opgericht in 2013 en heeft al een snelle, grote groei doorgemaakt op gebied van PIM. Akeneo is opgezet vanuit ‘The Story of Julia’, een gedachtegang waarbij is nagedacht over hoe zij een systeem konden opzetten/beheren voor een productmanagement specialist genaamd Julia, wat volledig voldoet aan haar wensen maar ook zeker haar uitdagingen. De eerste jaren is vooral gefocust op het functioneel toevoegen, waarbij de laatste jaren juist het gebruikersperspectief naar voren is gekomen.

Inmiddels is het een product dat zich enorm snel ontwikkelt en inmiddels meer dan 70.000 implementatie wereldwijd kent. Een koppeling van het PIM systeem Akeneo met bijvoorbeeld een Shopware webshop is zeker een optie die we je aanraden. Zeker naast een ERP, welke het grootste deel van je bedrijfsprocessen verbindt, beheert en automatiseert, is een PIM-systeem een zeer gewenste aanvulling.​

Ook een webshop met Akeneo PIM?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een webshop met Akeneo PIM? Vraag ons dan naar de mogelijkheden! Neem hier contact met ons op.

Scroll Up

We’re

hiring!

Wij zijn op zoek naar een gedreven PHP Developer. Denk jij te hebben wat het nodig heeft? Check de vacature.