Van catalogus naar klikken

Specialist in opbergsystemen voor trucks, trailers en aanhangwagens.

Design
/
Realisatie
/
Integratie
/

Al sinds 1994 heeft Tilbox een stevige reputatie opgebouwd als dé specialist in opbergsystemen voor trucks, trailers en aanhangwagens. Met bijna drie decennia aan expertise en een team van 60 medewerkers heeft het bedrijf zijn sporen verdiend in Nederland en België. Maar Tilbox begreep dat om verder te groeien, zowel geografisch als digitaal, er verandering nodig was.

Wat hebben we gedaan?

  • B2B Suite
  • Betere zoekresultaten
  • Online groei
  • Procesverbetering
  • Wereldwijde dekking

Internationaal groeien

Om internationale markten te verkennen en zichzelf voortdurend te vernieuwen, werd het duidelijk dat de vertrouwde offline catalogus moest worden omgevormd tot een moderne, altijd up-to-date webshop. Gertjan Grimbergen, directeur en sinds kort ook eigenaar van Tilbox, deelt zijn ervaringen over de weg hiernaartoe.
“Sinds 1 november 2021 ben ik directeur en sinds dit jaar ben ik ook eigenaar van het bedrijf. Ik nam het over van de oprichter, die het bedrijf helemaal zelf heeft opgebouwd. We hebben de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt, maar we wilden de organisatie verder professionaliseren om het klaar te maken voor de volgende groeifase.”

Online vindbaar zijn

Gertjan nam het roer over van de oprichter en voormalig eigenaar van Tilbox en maakte met een gloednieuwe B2B webshop de weg vrij voor internationale expansie. Gertjan legt uit: “We groeiden gestaag, maar we wilden internationaal uitbreiden. En om dat te bereiken moesten we online beter vindbaar zijn. Onze ouderwetse catalogus was niet langer effectief. We stuurden onze klanten een pdf toe met een losse prijslijst. Dat is niet meer van deze tijd. Met alleen een catalogus waren onze producten online niet vindbaar”, gaat hij verder. Het was duidelijk dat er een B2B-webshop nodig was om de online zichtbaarheid te vergroten en het bestelproces te vereenvoudigen. “We kregen veel e-mails van klanten met vragen over prijzen en levertijden voor standaardproducten”, vertelt Gertjan. “Dat kostte erg veel tijd. Een webshop zou automatisering en commerciële zichtbaarheid brengen.”

Onafhankelijk door standaardoplossing

De zoektocht naar de juiste partner begon net na de kerst, in januari startte de bouw en in september was de webshop volledig operationeel. “We wilden snelheid, stabiliteit en ervaring,” zegt Gertjan. “We keken naar verschillende mogelijkheden, maar uiteindelijk kozen we voor Sition mede door hun expertise in Shopware. We wilden graag een standaardoplossing, zodat we niet door maatwerk vastzitten aan één specifieke leverancier. Het moest een proven concept zijn, super functioneel en stabiel. Sition bood de juiste balans tussen die standaardoplossing, maar ook een deel maatwerk”, aldus Gertjan. Tilbox koos voor de Shopware B2B Suite.

Een succesvolle start

Gertjan is trots op de resultaten tot nu toe. “De koppeling met ons ERP-systeem verliep soepel. Er waren nagenoeg geen problemen met orders die niet goed door de organisatie liepen, daar ben ik erg tevreden over.” Hij is ook enthousiast over hoe snel de webshop is gelanceerd en hoe goed klanten producten kunnen vinden. “Klanten kunnen nu gemakkelijk zoeken en filteren tussen al onze opties, dat werkt erg goed”, aldus Gertjan. Hij ziet ook dat er nog slagen te maken zijn. “We willen onze online marketing Europees uitbreiden, zodat de webshop niet alleen bestellingen genereert, maar ook potentiële klanten aantrekt. Het is belangrijk om gemakkelijk gevonden te worden, vooral voor nieuwe klanten. Daarnaast willen we het klantenportaal verder uitbreiden. Dit zal leiden tot nog meer efficiëntie en fouten in communicatie voorkomen.”

Europa veroveren met de mooiste opbergsystemen

Gertjan vertelt enthousiast over de reacties van klanten op de webshop. “Sommige klanten gebruiken de webshop als informatiebron, terwijl anderen ook daadwerkelijk bestellen. De reacties zijn positief, dat staat buiten kijf.” Tot slot, met recente lanceringen van de Duitse en binnenkort ook de Engelse versie van de webshop, kijkt Tilbox vooruit naar internationale uitbreiding. “We willen in de rest van Europa groeien,” zegt Gertjan. “Dit is ons volgende grote doel en met deze webshop zijn we klaar voor deze uitdaging”, sluit hij af.

Tilbox

Tilbox, opgericht in 1994, is de toonaangevende leverancier van opslagoplossingen voor trucks, trailers en aanhangwagens. Het bedrijf heeft zich toegelegd op de ontwikkeling van opbouw- en onderbouwboxen en produceert alles in eigen huis in Nederland. Met succes is Tilbox uitgegroeid tot de marktleider in deze branche.

We kozen voor Sition mede door hun expertise in Shopware.

~
Gertjan Grimbergen - Directeur Tilbox

Meer cases

Overzicht
Twinsport

Intersport Twinsport kiest voor omnichannel aanpak met Shopware 6

Anna van Toor

Nieuw e-commerce platform voor Anna van Toor

247 Jeans

Een webshop die past als de perfecte jeans

Meer informatie?

Michel Doens
Consultant
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.