Lees hier de beste tips en tricks gegeven door eBay die jouw webshop een hogere omzet gaan geven!
We hebben wat trucjes van eBay voor je op een rijtje gezet die zorgen voor een hogere omzet. Het gebruiksgemak van een webshop store is de sleutel tot winstgevendheid. Je kijkt hier misschien niet raar van op, maar het is van grote invloed in het overhalen tot kopen en de gemiddelde tijd op de website. Hoe krijg je nou een goede gebruikerservaring? Naar aanleiding van een onderzoek naar gebruikersgemak van eBay zijn een paar tips opgesteld. Met deze tips wordt jouw webshop meer gebruiksvriendelijk, zonder dat het veel moeite kost.
Maak het makkelijk
Laat de klant niet nadenken, nergens over. Alle dingen die een klant moet doen om een product te kopen, moeten vanzelfsprekend zijn.
De regel van 8 seconden
Je hebt slechts 8 seconden om een klant te winnen. Je moet binnen deze tijd zijn aandacht trekken en hem overtuigen dat jouw website dé website voor hem is. Uiteraard is 8 seconden een zeer grove tijdsschatting. Het gaat hier echter om het volgende: probeer in een zeer korte tijd uit te leggen wie je bent, wat je doet, wat voor services of goederen je website aanbiedt en hoe je de klant van dienst kan zijn.
De regel van 3 clicks
Je moet een website zo bouwen dat de gebruiker alle informatie kan bemachtigen, na 3 keer geklikt te hebben. Veelal is dit het product waar hij naar op zoek is.
Breadcrumbs
Laat een klant niet verdwalen in je webshop. Zorg er altijd voor dat je klant één of meerdere stappen terug kan navigeren in je store. Dit is het lijstje met dingen waar je op moet letten tijdens het verbeteren van je gebruikerservaring. Sommige lijken waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar let er op dat je website aan al deze voorwaarden voldoet:
- De locatie van je elementen (logo, contactgegevens, navigatiemenu, knoppen, informatieblokken, etc) moet voorspelbaar zijn.
- De structuur moet logisch zijn. Zorg ervoor dat de navigatiebalk eenvoudig is.
- Plaatjes en knoppen moeten laten zien dat je erop kunt klikken.
- De tekstopmaak (lettertype, kopstukken, tekstblokken) moeten gemakkelijk te begrijpen zijn.
- Een pagina, en de elementen hierin, moeten informatie opnemen gemakkelijk maken, niet verhinderen.
- Icoontjes en plaatjes moeten precies doen waar ze voor staan.
Belangrijke punten
Er is onderzoek gedaan naar de gebruiksvriendelijkheid van een van de grootste online winkels in de wereld. Je kunt deze elementen zeer gemakkelijk in jouw eigen winkel verwerken om je gebruikers te helpen bij het doen van een aankoop. Er zijn veel oplossingen te vinden om je klanten in jouw store te houden en hem te overtuigen dat jouw product geschikt is voor hem.
Tips
Als laatst nog een paar tips die je op gang helpen:
- Om een betere gebruikerservaring te krijgen, moet je je in je klant verplaatsen.
- Teken al je pagina’s op papier. Leg ze naast elkaar en kijk welke elementen je mist of welke regels van hierboven die je niet volgt.
- Onderbouw je knoppen en formulieren met tekst.
- Vergeet geen ruimte open te laten voor banners, uitverkopen, etc.
- Besteedt wat extra aandacht aan je zoekbalk ontwerp. Dit is de meest gebruikte functie van je website.
- Zorg ervoor dat de klant niet na hoeft te denken. Alle navigatie moet vanzelfsprekend en intuïtief zijn.
- Begeleidt je klant van begin tot eind. Laat de klant iets kopen zonder dat er iets is dat hem tegen houdt.
- Probeer je website modern te houden. Mensen zien graag een website die met de mode meegaat en die zeker niet achter blijft.