B2B vs B2C e-commerce: 5 grote verschillen

De business-to-business (B2B) markt verandert voortdurend. B2B kopers gaan steeds meer lijken op B2C consumenten. Eenvoudige koopervaringen en gebruiksvriendelijke functionaliteiten zoals een zoekfunctie worden ook voor B2B steeds belangrijker. Maar wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen een B2B- en B2C platform? En waarom moet jij dit weten als je een e-commerce bedrijf wilt starten…

De business-to-business (B2B) markt verandert voortdurend. B2B kopers gaan steeds meer lijken op B2C consumenten. Eenvoudige koopervaringen en gebruiksvriendelijke functionaliteiten zoals een zoekfunctie worden ook voor B2B steeds belangrijker. Maar wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen een B2B- en B2C platform? En waarom moet jij dit weten als je een e-commerce bedrijf wilt starten of je platform wilt optimaliseren? Je leest het in dit blog.

#1 B2B vs. B2C klant

Is er nog sprake van een B2B of een B2C klant, nu de behoefte van deze doelgroepen steeds dichter bij elkaar ligt? Het antwoord is ja. Een klant is een klant, maar er zijn nog steeds verschillen in het beslis- en bestelproces. En dat is – juist in e-commerce – een belangrijk gegeven.

Complexer proces van order tot levering

Ook al bieden e-commerce oplossingen voor de B2B markt steeds meer traditionele en gebruiksvriendelijke B2C-tools, een B2B platform heeft een uitgebreider pakket aan mogelijkheden nodig om te voldoen aan de complexe eisen van een B2B omgeving. Denk aan fabrikanten en distributeurs die de voorraden aan meerdere magazijnen willen toewijzen, complexe prijsstellingen willen beheren en geavanceerde productconfiguratie orders. Dat maakt een B2B platform over het algemeen complexer, vergeleken met een B2C platform. Daar is het proces vele malen eenvoudiger, aangezien de consument vaak rechtstreeks koopt zonder tussenschakels.

#2 B2B vs. B2C producten

B2B producten hoeven natuurlijk niet anders te zijn dan B2C producten, maar dat kan wel. Bedrijfskleding kopen is minder ingewikkeld dan een machine met allerlei opties bijvoorbeeld. Het varieert van eenvoudige verbruiksartikelen tot technische en configureerbare producten. Daar komt bij dat – in tegenstelling tot bij B2C – niet alle producten in de B2B markt aan de eindconsument worden verkocht. Het kan ook gaan om een product dat nodig is in het productieproces voor een ander product, denk aan grondstoffen of onderdelen van apparaten of voertuigen.

Uitgebreide productinformatie

Dat betekent dat er vaak meerdere maten en afmetingen zijn om uit te kiezen. En elk product heeft zijn eigen specificaties, de klant moet toegang hebben tot deze informatie. Maar ook over extra accessoires, custom-made opties, garanties, volumeprijzen en nog veel meer om ervoor te zorgen dat zij volledig op de hoogte zijn van het product dat zij aankopen. Een PIM-systeem ondersteunt dit voor zowel B2C als B2B platformen.

#3 B2B vs. B2C zoeken

Een geavanceerde zoekfunctie is voor elk e-commerce platform essentieel. Een zoekfunctie maakt de koopervaring van een klant makkelijker en gebruiksvriendelijker. Niets zo vervelend dan pagina’s vol producten doorspitten op zoek naar dat ene product, toch? Een geavanceerde zoekfunctie bestaat uit een optie waarmee klanten kunnen zoeken, filteren en zoekresultaten kunnen sorteren op prijs, kleur, type et cetera.

Geavanceerde zoek-functionaliteiten

Beide doelgroepen gebruiken een zoekfunctie, maar voor B2B zijn er vaak geavanceerde zoekmogelijkheden nodig. Dat heeft te maken met het aantal en de variatie in producten waar we het eerder over hebben gehad. De mogelijkheid om te filteren, zien of een product al eens is besteld en te zoeken naar specifieke maten zijn voor een B2B klant fijne opties. Technieken zoals Elasticsearch en functies als auto-complete en spellingsuggesties zijn daarentegen voor beide doelgroepen erg handig. En ook het gebruik van synoniemen, om te voorkomen dat klanten een ‘geen resultaten gevonden’ pagina te zien krijgen.

#4 B2B vs. B2B online betalen

Ook op het gebied van betalen zitten er flinke verschillen tussen B2B en B2C. Een B2C klant betaalt vaak via creditcard, met iDeal of met een ‘Betaal later’ integratie. Bij B2B gaat het er anders aan toe, deze klanten hebben veel meer betalingsmogelijkheden nodig. Zij moeten hun factuurhistorie kunnen controleren en kunnen kiezen uit meerdere geïntegreerde betaalmethoden.

Prijsconstructies

B2B klanten maken namelijk vaak gebruik van klantspecifieke prijsstellingen en bulkkortingen. Ook zijn er bij B2B orders vaak diverse beslissingsbevoegden betrokken. Het komt het regelmatig voor dat de persoon die de order plaatst, niet de persoon is die de order ook betaalt. Dat zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden, voor de betaaloplossingen en integraties met payment providers binnen jouw e-commerce platform.

#5 B2B vs. B2C check-out ervaring

Voordat je uitcheckt, kijken we nog even naar de check-out ervaring ofwel de afreken ervaring. Wat zijn hierin de verschillen tussen B2B en B2C e-commerce sites? Een B2C check-out is doorgaans vrij simpel: je drukt op de check-out knop, geeft het verzendadres in, kiest voor de gewenste betaalmethode en klaar ben je. B2B-afrekenprocessen houden met meer zaken rekening: goedkeuring van meerdere bestellingen, kredietlimieten, complexe facturering en verzending.

De online winkelwagen

Om aan de extra – soms complexe – eisen van de B2B omgeving te voldoen, moet de ‘winkelwagen’ van deze doelgroep veel geavanceerder zijn dan voor de B2C markt. Kortingen en specifieke klantprijzen, moeten bij het online afrekenen allemaal in orde zijn. Het komt ook voor dat een aangepaste bestelling geoffreerd moet worden. Dan wil je dat de klant zoveel mogelijk informatie kan verstrekken, zodat een vertegenwoordiger van de verkoop of de klantenservice snel kan reageren via het B2B platform. En de klant daarna eenvoudig de offerte kan ophalen en toevoegen aan het winkelmandje. Dit allemaal onder de voorwaarde dat het afrekenproces eenvoudig blijft, je wilt in deze allerlaatste stap geen klanten verliezen.

Begrijp de verschillen voordat je een keuze maakt

Voor ieder e-commerce bedrijf is de webshop zonder twijfel de meest waardevolle marketingtool. Een gebruiksvriendelijke en converterende webshop heeft de hoogste prioriteit. Wanneer je overweegt in een e-commerce platform te investeren, is het belangrijk om de verschillen tussen een B2B- en een B2C-platform te begrijpen. Dat geldt in het bijzonder wanneer je in beide markten actief bent. Er zijn namelijk platformen die zich specialiseren in een B2B- of B2C-platform én platformen die beide oplossingen bieden.

Op zoek naar een sterke e-commerce partner?

Er is genoeg om rekening mee te houden bij het opzetten of optimaliseren van een e-commerce platform. Kies voor een e-commerce partner die de behoeften van jouw doelgroep begrijpt en daaraan kan voldoen.

Sition is gespecialiseerd in het bouwen van schaalbare, betrouwbare ERP-geïntegreerde webshops. Met meer dan 20 jaar ervaring in het succesvol creëren van e-commerce platformen voor B2B én B2C, begrijpen onze technische uitblinkers de verschillen. Nieuwsgierig naar ons werk? Bekijk een greep uit onze succesverhalen of neem contact op voor meer informatie.

In dit artikel

No items found.

Meer insights

Overzicht
No items found.

Meer informatie?

Michel Doens
Consultant
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.